Recensie: Een smerig dier – Paul Baeten

Te Gek!? is een begrip in Vlaanderen. De organisatie zet zich al jarenlang in om geestelijke gezondheid bespreekbaar te maken en streeft naar een juiste kijk op mensen met psychische problemen. Naast o.a. diverse muziektheater- en literaire tournees, cd’s, een zesdelige Canvas-documentairereeks, een Radio 1 Te Gek!? sessie en de Te Gek!? soep van Jeroen Meus zijn er intussen ook Te Gek!? boeken verschenen. Het boek ‘Een smerig dier’ van Paul Baeten is de zesde Te Gek!? novelle uit de reeks.

smerig1‘Een smerig dier’ vertelt het verhaal van de 37-jarige Karel. Op 2 juni 2019 viel hij in slaap achter het stuur van zijn auto en reed zonder te remmen in een muur van betonnen weginfrastructuur op de A35, enkele kilometers ten noorden van de Frans-Zwitserse grensovergang van Bazel. De auto vloog in de lucht en kwam onzacht op de grond terecht en uiteindelijk kwam het vehikel met veel gekrijs rokend en lekkend tot stilstand. Wonder boven wonder stapte Karel, zonder breuken en zonder hersenschudding uit de auto.

Maar het echte drama voltrok zich een maand later, toen hij vanuit een innig verdriet tegen een jonge perenboom trapte en zichzelf op die manier een gebroken middenvoetsbeentje bezorgde. Het gevolg was dat Karel gedurende vijf weken maar op één been kon rekenen en noodgedwongen en tegen zijn zin introk bij zijn moeder, die hij in lange tijd niet meer had gezien.

Karel is al jaren in behandeling bij zijn therapeut An. Vanuit de kelder van zijn moeders huis  besluit hij brieven naar zijn therapeut te sturen in plaats van de wekelijkse therapiesessie.

Wat volgt is een aangrijpende getuigenis van een man die worstelt met eenzaamheid, depressies en angsten. Karel vertelt in zijn brieven hoe hij het leven en de samenleving ziet en hoe hij zijn donkere gedachten uit zijn lijf schrijft. ‘Een smerig dier’ is een boek dat je doet nadenken en laat beseffen hoe mensen zich kunnen voelen. Het is een ideaal boek voor zij die soms denken dat ze helemaal alleen in de wereld te zijn.

Paul Baeten debuteerde in 2008 met de roman Nemen wij dan samen afscheid van de liefde, verschenen bij De Bezige Bij. Later volgden Kentucky, mijn land (2009), Onder vrienden (2011) en Straus Park (2013). In 2015 verscheen bij Hollands Diep Wanderland. Samen met Tom Lenaerts schreef hij scenario’s voor de tv-reeks Over Water. Hij schrijft ook columns voor Knack Focus en De Morgen.

ISBN: 9789022335772 – Paperback – 130 blz. – Prijs: € 17,50 – Uitgeverij: Angèle