Recensie: Drie Uur – Rosamund Lupton

Rosamund Lupton was jarenlang scriptschrijver voor televisie en film. In 2010 debuteerde ze met ‘Zusje’, een thriller die internationaal een grote hit werd. In 2011 won de auteur met ‘Zusje’ o.a. de Richard & Judy Award voor Beste Debuut. Deze thriller verscheen in dertig landen, er werden inmiddels al ruim 1,5 miljoen exemplaren verkocht en het boek wordt verfilmd. Bij uitgeverij Boekerij verscheen met ‘Drie Uur’ de vierde thriller van Lupton.

3uur1Het verhaal speelt zich af  in het Verenigd Koninkrijk. Op een koude met sneeuw bedekte wintermorgen in november wordt de progressieve school Cliff Heights School, die diep in de bossen gelegen is, opgeschrikt door een brutale gijzeling.

De dader is totaal losgeslagen en schiet op alles wat beweegt. De leerlingen van de basisschool worden in veiligheid gebracht, andere leerlingen en hun docenten zoeken een veilige schuilplaats. Vijf leerlingen waaronder Hannah en de gewonde schooldirecteur Mattew Marr zoeken hun veiligheid in de schoolbibliotheek. Andere leerlingen en hun docente zoeken hun toevlucht in de veiligste plek op school: het theater.

Om de jongeren afleiding te geven besluit ze om de repetities verder te zetten van Shakespeare’s MacBeth. In een afgelegen bijgebouw zitten de kleuters met hun lerares vast en proberen zich te beschermen tegen de daders.

Inspecteur Rose Polstein is met haar team ter plaatse. De dader heeft aangekondigd dat drie uur na het eerste schot de school zal worden opgeblazen. Als de politie iets onderneemt of wie probeert te ontsnappen wordt in koele bloede vermoord. Dan zijn er nog twee leerlingen Rafi Bukhari, een Syrische vluchteling, en de verlegen Jamie Alton, die zich ergens op het domein bevinden.

Voor de politie is het een echte race tegen de klok om te handelen en iedereen in veiligheid te stellen. Drie uur, 180 minuten of 10800 seconden is niet veel tijd om een hele school te redden en de dader op te pakken. En de klok tikt meedogenloos door, maar zal de politie een bloedbad kunnen voorkomen?

Voor haar allernieuwste thriller heeft Rosamund Lupton gekozen voor een actueel thema en de angst van iedere ouder: een schietpartij en een gijzeling in een school. Is het een terreuraanslag of koestert er iemand wrok tegen de school? Kan de politie een bloedbad voorkomen? En wat heeft MacBeth met deze gebeurtenis te maken?

Dat kom je allemaal te weten in deze spannende thriller waarvan je op het puntje van je stoel gaat zitten. De manier waarop Lupton het verhaal schrijft, zorgt voor een unieke leeservaring. Het verhaal speelt zich af in drie uur en wordt verteld vanuit het oogpunt van verschillende personages. Minutieus volg je alle bewegingen van de personages mee vanop de eerste rij. Je wordt geconfronteerd met de angst waar de leerlingen en de leraren mee kampen en de angsten van een moeder van een vermiste leerling. Inspecteur Rose Polstein, die op het moment van de gijzeling zwanger is, probeert iedereen te redden en ze probeert de identiteit van de dader te achterhalen. Wat is de aanleiding van zijn/haar daad?

Rosamund brengt beetje bij beetje de waarheid aan het licht. Regelmatig wordt er overgeschakeld naar het verleden en krijg je een volledig beeld van alle personages.en wat er in hen omgaat. De auteur weet deze traumatische ervaring en de gevoelens van de personages zo te omschrijven dat je hun angst, wanhoop, hoop,hun overlevingsdrang, moed, morele kracht en haat echt voelt en dat je als lezer aan de zijlijn staat om hen allen bij te staan.

Deze razendsnelle thriller vol spanning maar ook hartverscheurende situaties, kruipt diep onder je huid en laat je niet los. ‘Drie Uur’ wordt zeker en vast een bestseller en schreeuwt om een verfilming.  Een must-read voor iedereen die van thrillers houdt!

ISBN: 9789022586228 – Paperback – 365 blz. – Prijs: € 16,99 – Uitgeverij: Boekerij