Recensie: Het Dorp – Belinda Aebi

Belinda Aebi schrijft al sinds 2010 misdaadthrillers. Haar elfde boek ‘Het Dorp’ is een standalone, uitgebracht bij de nieuwe uitgeverij Hamley Books.

In ‘Het Dorp’ maken we kennis met Eline Jehaes, een jonge journaliste. Vol goede moed vertrekt ze met de rode Skoda van haar moeder vanuit Limburg naar het Waasland om een fotoreportage te maken voor de krant. Maar als ze 130 km van huis met haar auto tegen een betonblok strand en haar auto niet meer kan rijden, is de euforie snel over. Ze staat ergens in de middle of nowhere, met een gsm waarvan de batterij plat is.

Eline gaat op zoek naar hulp. Een schipper brengt haar naar een klein dorpje Koolbeke aan de oevers van de Durme, waar ze helemaal niet met open armen ontvangen wordt door de dorpsbewoners.

dorp1In dit mysterieuze dorpje heerst er een grimmige sfeer en al vlug merkt ze dat er vreemde dingen gebeuren. Wanneer ze merkt dat er een groep mensen wonen met het Kolbe-syndroom, wordt haar nieuwsgierigheid geprikkelt.

Eline vindt onderdak bij Sylvia in herberg ‘De Koolputten’ en maakt van de gelegenheid gebruik om een fotoshoot te maken van het mooie rivierlandschap. Ze maakt kennis met Tessa, een jonge vrouw die haar meer vertelt over de ziekte waar een deel van de dorpsbewoners mee kampt. Wanneer het lichaam van een jonge zwangere vrouw uit een beerput wordt gehaald, gaat Eline dieper in het verleden graven…

Bij haar thuiskomst kan Eline het dorpje niet uit haar gedachten zetten. Ze moet meer te weten komen wat er zich heeft afgespeeld in Koolbeke en waarom er over het dorp een dichte sluier van geheimen hangt. Dit brengt haar in contact met Hugo Cockaert, CEO van een groot farmaceutisch bedrijf. Hugo heeft het gemaakt in het leven en niet alleen op professioneel gebied, maar ook in zijn privéleven vormt hij een gelukkig gezin met zijn echtgenote Lea en hun twee kinderen. Maar al vlug beseft hij dat zijn geluk zomaar uiteen kan spatten als een zeepbel…

Belinda Aebi heeft met ‘Het Dorp’ alweer een excellente Vlaamse thriller afgeleverd

Het verhaal begint met een ijzersterke proloog die de lezer meteen al zijn nieuwsgierigheid wekt. Het verhaal bestaat uit vier grote delen, die zijn opgedeeld in korte hoofdstukjes. Elk groot hoofdstuk begint met een mooie foto die het verhaal verrijkt.

In het eerste deel maken we kennis met Eline en het mysterieuze dorpje Koolbeke, waar de tijd is blijven stilstaan. De dorpsbewoners- waar een aantal jonge mensen een erfelijke aandoening hebben- zijn heel religieus en houden zich strikt aan de leefregels van de dominee.

Het tweede en het derde deel gaat in hoofdzaak over de wetenschapper Hugo en zijn gezin. Het is een geheel ander verhaal en ik was heel nieuwsgierig hoe Belinda dit voor elkaar ging krijgen om deze verhaallijnen samen te brengen met het verhaal van Eline. Ik kan alvast verklappen dat ze hier met verve in geslaagd is!

In het laatste deel maken we een tijdsprong van drie jaar en volgt er een verrassend en origineel plot.

belinda3ademnoodVoor dit verhaal werd de inspiratie van Belinda aangewakkerd door de getuigenis van een patiënt met een botziekte. De botziekte bestaat echt, maar omdat het verhaal volledig verzonnen is, heeft Belinda de ziekte de naam het Kolbe-syndroom gegeven. Net zoals Koolbeke, de namen van medicijnen, het farmaceutisch bedrijf en de wetenschappers verzonnen zijn.

Het moet gezegd worden, Belinda is een meesteres in het verzinnen van originele en fantasierijke verhalen. Zoals we van de auteur uit Temse gewend zijn, kaart ze ook in deze thriller actuele thema’s aan zoals een erfelijke botziekte en de farmaceutica, thema’s die de lezer doet nadenken.

Belinda doet altijd veel research om het verhaal zo realistisch mogelijk te schrijven en dit merk je als lezer. Vanaf de eerste pagina ben je meteen in de ban van het verhaal en kan je het boek niet meer wegleggen. De personages zijn echt mensen van vlees en bloed en de setting is heel herkenbaar voor wie de streek kent, en is tot in detail beschreven zodat de lezer zich perfect kan inleven in het verhaal. ‘Het Dorp’ is ook een ode aan de site De Koolputten, die een rijke geschiedenis heeft in het Waasland. Als lezer wordt je echt meegezogen in het verhaal  en waan je jezelf in het dorp en krijg je echt zin om een bezoek te brengen aan deze mooie streek.

sized_9671
Belinda stelde haar nieuwste boek voor in Ac De Zaat in Temse in aanwezigheid van burgemeester De Ryck.

Aebi heeft een vlotte en aangename schrijfstijl die je meteen bij de keel grijpt. De spanning en mysterie spat van de bladzijden af en je vraagt je voortdurend af wat er in het dorpje gebeurd is en je wilt alles weten tot in de kleinste details. Voor de lezer is het een echte zoektocht wat er zich heeft afgespeeld in Koolbeke. Belinda weet echter de spanning erin te houden tot het einde.

‘Het Dorp bevat een origineel, bijzonder en mysterieus verhaal dat garant staat voor 374 bladzijden leesplezier. Een must-read voor iedereen die van een goede thriller houdt!

ISBN: 978 94 639 6702 0 – Paperback – 374 blz. – Prijs€ 20,99 – Uitgeverij: Hamley Books