Recensie: Boem Boem 2 – Bloedbad in Beringen – Jan Van der Cruysse

Voormalig woordvoerder bij Brussels Airport Jan Van der Cruysse debuteerde in 2016 als schrijver met ‘Bling Bling 1 – Diamantroof in Delhi’. Dit eerste deel van de succesvolle trilogie werd meteen bekroond met de Hercule Poirotprijs, de Diamanten Kogel én de Schaduwprijs. Later volgden ‘Bling Bling 2 – De Zaventemmers’ en ‘Bling Bling 3 – Toen was er nog maar één’.

In 2019 verscheen met ‘Boem Boem ‘ – Aanslag in Antwerpen’, het eerste deel van een spannend en bloedstollend tweeluik van Jan Van der Cruysse. Sinds kort is met ‘Boem Boem 2 – Bloedbad in Beringen’  het tweede en laatste deel uitgebracht.

boem1In ‘Boem Boem 1 – Aanslag in Antwerpen’ (Lees HIER onze recensie) wordt er een aanslag gepleegd met handgranaten tijdens de Antwerpse marathon. Er vallen acht doden en vele gewonden. Er volgt een tweede aanslag, deze keer bij een muziekschooltje in Brussel, en daar wordt er opnieuw een bloedbad aangericht. Is het een aanslag van IS of is het wraak?  België is wereldnieuws en krijgt heel wat kritiek te verwerken door binnen- en buitenlandse media. Want ondanks de massale inzet van specialisten en middelen zijn de daders onvindbaar.

De speurders komen te weten dat de terreur verband houdt met de diefstal van een lot handgranaten in 1986 bij het Belgisch leger in het Duitse Lüdenscheid. ..

boem2In ‘Boem Boem 2 – Bloedbad in Beringen’ gaat het verhaal en ook de gruweldaden verder. Deze keer wordt er een aanslag gepleegd op de site van het BE-Mine-Terrein in Beringen. In het duikcentrum worden twee handgranaten in het duikbad gegooid. Resultaat: vijf duikers en een journaliste worden vermoord. Een cameraman van CCN heeft beelden kunnen maken waar de dader op te zien is. Maar die blijkt een onbekende te zijn voor de speurders.

Het is duidelijk dat het moorden zal doorgaan tot de dader wordt gevat. Maar wat hebben de moorden met de diefstal van een lot handgranaten te maken? En hoe link je de aanslagen aan sporen naar ISIS en de Bende van Nijvel?

Uiteindelijk werpt een oud dossier over de verdrinkingsdood van een moslimmeisje een nieuw licht op de zaak. Maar zal de politie de daders snel genoeg vinden om een gigantische aanslag met drones en handgranaten te vermijden?

‘Boem Boem 2 – Bloedbad in Beringen’ is een uitstekend vervolg en bevat net als het eerste deel een mooi, onderhouden verhaal en heeft een spannend en verrassend plot. Deze thriller van Jan Van der Cruysse bestaat uit drie grote verhaallijnen en speelt zich afwisselend af in België en Duitsland. De eerste verhaallijn speelt zich af in het jaar 2020, de tweede verhaallijn speelt zich af in 1986 in Duitsland en voor de derde verhaallijn gaat de auteur terug naar 2018. Jan Van der Cruysse is erin geslaagd om deze drie verhaallijnen op het einde tot één mooi geheel te brengen.

Ik heb met veel plezier het Boem Boem tweeluik gelezen en kan iedereen deze boeken vol spanning en misdaad aanbevelen

‘Boem Boem 2’ bevat een bloedstollend verhaal, zeer realistisch geschreven en spannend tot de laatste pagina. Een uitstekend verhaal van bijna 700 bladzijden, dat zeer nauwkeurig uitgewerkt is en waarin alles klopt. Het is geen sinecure om zo’n verhaal te schrijven, iets waar Jan Van der Cruysse met verve in geslaagd is. Het is zeker aan te raden om het eerste deel te lezen, omdat in het tweede deel veel wordt verwezen naar de oorsprong van het verhaal.

boem1 (1)Auteur Jan Van der Cruysse heeft zich in korte tijd opgewerkt naar de top van de Vlaamse misdaadauteurs. Hij legt de lat voor zichzelf hoog en vele thrillerliefhebbers waarderen zijn werk. Zo werden er van zijn Bling Bling­trilogie meer dan 20.000 exemplaren verkocht en Splendid Film kocht onlangs de filmrechten van ‘Bling Bling 1’ .

ISBN: 9789022336502 – Paperback – 352 blz. – Prijs: € 21,99 – Uitgeverij: Manteau

In deze Coronatijden kun je het boek online bestellen zonder verzendingskosten. Lees er meer over op https://www.standaarduitgeverij.be/boek/boem-boem-2-9789022336502/