Recensie: De Bromance Boekenclub – Lyssa Kay Adams

Lyssa Kay Adams las op haar twaalfde haar eerste romanceboek en was voorgoed verslaafd. Na een carrière als journalist, richtte ze zich sinds 2015 fulltime op haar schrijverschap. Vorig jaar verscheen ‘The Bromance Book Club’, de eerste roman in een serie en werd lovend onthaald bij het publiek. Deze roman is nu vertaald in het Nederlands en uitgebracht door Uitgeverij Boekerij.

bro1In ‘De Bromance Boekenclub’ maken we kennis met Gavin Scott. Hij heeft alles waar je maar van kan dromen. Met Thea heeft hij een geweldige vrouw, die hem met Ava en Amelia een schattige tweeling schonk. Gavin is er in geslaagd om een geweldige carrière als profhonkballer bij de Nashville Legends uit te bouwen. Zonder zijn toegewijde vrouw Thea aan zijn zijde, zou dit nooit gelukt zijn.

Op een beslissende wedstrijd  slaat hij een homerun. Niet zomaar een homerun, maar een walk-off grand slam. Dit is een cruciaal moment in zijn carrière, waar iedere speler van droomt. Gavin en Thea zijn nog euforisch wanneer ze thuis komen, maar de euforie slaat snel op wanneer hij ontdekt dat zijn vrouw genoeg heeft van hem. Ze beveelt Gavin direct zijn spullen te nemen en het huis te verlaten. Gavin voelt zich vernederd en is totaal radeloos.

Gelukkig kan hij in dit dieptepunt van zijn leven nog rekenen op zijn beste vriend en teamgenoot Del Hicks. Del wil Gavin helpen met zijn huwelijksproblemen en bedenkt samen met ploeggenoot Yan Feliciano en nachtclubeigenaar Braden Mack een plan. Het drietal heeft een perfecte oplossing voor Gavin’s problemen: een boekenclub. Gavin denkt eerst dat het een grap is, maar de groep stoere mannen, waaronder Gavins collega’s, zweren erbij dat liefdesromans hun relaties verbeteren. Meer nog, deze inspirerende lectuur is een gebruiksaanwijzing voor een lang en gelukkig huwelijk. Het boek van de maand is de romantische klassieker ‘De gunsten van de Gravin’.

Gavin is sceptisch tegenover het idee van zijn ploegmaats, maar hij stemt er mee in. Hij wil kost wat kost zijn huwelijk redden.Maar Thea denkt daar anders over, zij is vastbesloten dat ze wil scheiden. Zijn de tips van de boekenclub genoeg voor deze hopeloze Romeo en de liefde van zijn leven terug te winnen?

bro2Het verhaal is geschreven vanuit het perspectief van Gavin – die door zijn drukke carrière nooit gemerkt heeft dat zijn vrouw Thea ongelukkig is- en Thea, een sterke vrouw die haar leven opzij gezet heeft voor de carrière van haar man en de opvoeding van de tweeling. De auteur geeft een kijk wat er is gebeurd met het koppel, zowel in het heden als het verleden. En hun tweeling Ava en Amelia steelt ongetwijfeld de harten van elke lezer.

Lyssa Kay Adams heeft een prettige en vlotte schrijfstijl. Ze schrijft met veel empathie. Als lezer kun je je perfect inleven in de gevoelens van de levensechte personages. Voor de komische noot zorgen de alfa mannen van het boekenclubje die aan de hand van liefdesromannetjes hun kennis opvijzelen over verleidelijke koosnaampjes, romantische gebaren, hoe  vrouwen denken,  hoe ze hun gevoelens verwoorden en ze leren vooral de zaken vanuit het standpunt van de vrouwen te bekijken.

Met een snelcursus vrouwen versieren stomen ze Gavin klaar voor de ultieme hereniging met Thea en hun twee dochters. Maar zijn liefdesromannetjes de echte toverformule voor Gavin om zijn vrouw terug te winnen?

Dit zorgt voor grappige conversaties en hun acties zorgen voor hilarische situaties. Vlad, de Russische hockeyspeler met spijsverteringsproblemen, zal je zeker doen lachen. Ook het historisch verhaal van ‘De gunsten van de Gravin’ zit verweven in het verhaal. En de graaf krijgt het hard te verduren, niet alleen van de gravin, maar ook door Gavin, die hem verschillende keren verwenst.

‘De Bromance Boekenclub’ is een verhaal over huwelijksproblemen en een intense vriendschap van mannen dat zeer realistisch opgebouwd is. Gelukkige momenten wisselen zich af met verdriet, veel humor, een flinke dosis romantiek en stomende vrijpartijen. De boodschap in deze roman is dat communicatie de sleutel is in een relatie en hoe het verleden invloed heeft op heel je leven. Het is belangrijk om iedereen te accepteren zoals hij of zij is en dat het is nooit te laat om je dromen waar te maken.

‘De Bromance Boekenclub’ is een heerlijke roman voor zowel mannen als vrouwen. Deze roman zorgt ervoor dat je alles rondom jou vergeet en staat garant voor vele, ontspannende uren leesplezier. En er is goed nieuws: in Amerika verscheen reeds deel 2 en in oktober wordt deel 3 van deze serie verwacht. Hopelijk moeten we niet te lang wachten op een vertaling!

ISBN: 9789022589748 – Paperback – 320 blz. – Prijs: € 17,99 – Uitgeverij: Boekerij