Recensie: Tarifa – Kiki Van Dijk

De Nederlandse schrijfster Kiki Van Dijk schrijft thrillers die zich op bekende zomer- en winter vakantiebestemmingen afspelen, zoals Ibiza, Nice, Bali Lech en Winterberg. In haar nieuwste thriller ‘Tarifa’ neemt ze je mee op vakantie naar Spanje, meer bepaald naar het bruisende stadje Tarifa.

We maken kennis met het Amsterdamse koppel Liv en Ale, die samen Escape -een bedrijf dat festivals organiseert- runnen. Het hectisch voorseizoen van de festivals zit er op en voordat het drukke hoofdseizoen van start gaat, beslissen ze om even hun batterijen op te laden en een weekje te gaan relaxen in hun geliefde stadje Tarifa. Liv en Alex denken ook dat deze vakantie deugd zal doen voor hun puberende zoon Pepijn.

tarifa1Terwijl Alex en Pepijn de golven aan het trotseren zijn, geniet Liv in het zonnetje  van een goed boek en een gin-tonic. Hun eerste avond in het Spaanse stadje brengt het gezinnetje door in de strandbar Waves.

Maar wanneer Liv ‘s nachts wakker wordt, blijkt Pepijn niet in zijn bed te liggen. Alex en Liv beginnen aan een zoektocht naar hun zoon, maar hij is nergens te bekennen. Niets lijkt er op dat Pepijn met voorbedachte rade is vertrokken. Omdat zijn paspoort en portemonnee nog in zijn kamer liggen, gaan ze ervan uit dat er hem iets overkomen is en schakelen ze de politie in.

Maar dan gebeurt er iets met Liv waardoor haar leven een bocht van 360 graden maakt. Ze bevindt zich in een achtbaan van emoties, maar houdt de moed er in en tracht te overleven.

Ondanks alles geeft ze het niet op om haar zoon terug te vinden, die van de aardbodem lijkt verdwenen te zijn. Gelukkig kan ze rekenen op de hulp van de vele vrienden die ze door de jaren heen in Tarifa heeft gemaakt en op de politie. Maar ook de politie vindt weinig aanknopingspunten in deze zaak.

Op eigen houtje start ze een zenuwslopende zoektocht en ontdekt dat er in de bruisende badstad, die ze zo goed dacht te kennen, er ook een gewelddadige en donkere wereld schuilgaat en dat niemand zomaar te vertrouwen is. Want het grootste gevaar schuilt dichterbij dan ze denkt. Plots ziet ze haar leven als een zeepbel uit elkaar spatten…

In deze zalige zomerse vakantiethriller wordt je meegezogen in een spannend fictief verhaal vol verrassingen. Kiki Van Dijk neemt je mee vanuit Amsterdam naar Tarifa, gelegen in het zuidelijkste puntje van Spanje. Tarifa is niet alleen het walhalla voor windsurfers en kiters, maar ook voor mensen die van de natuur houden en degenen die zich eens stevig in het nachtleven willen storten. Wie er al geweest is zal ongetwijfeld vele plaatsen herkennen. Kiki beschrijft niet alleen de mooie, maar ook de minder mooie kant van deze badplaats zoals drugstrafiek, criminaliteit en corruptie. Door de levendige beschrijving van de plaatsen, bezienswaardigheden en de pittoreske straten kan je heerlijk wegdromen door deze stad en krijg je zin om een reis naar Tarifa te boeken.

Deze thriller heeft alle ingrediënten van een goede vakantiethriller. Een adembenemende setting, veel spanning, een vleugje mysterie, moord, een opbloeiende liefde en tal van verrassingen. De auteur heeft een fijne schrijfstijl en als lezer leef je intens mee met de personages. Kortom ‘Tarifa’ is een wervelende achtbaan van spanning en emotie. Deze thriller zorgt voor vele uurtjes  puur, ontspannend leesplezier en is een echte aanrader!

ISBN: 9789401612142 – Paperback – 278 blz. – Prijs: 15,99 – Uitgeverij: Xander