Recensie: De Dochter van een Nazi – Louise Fein

Louise Fein besloot zich na een carrière in de financiële sector volledig op het schrijven te storten. Haar debuutroman ‘De Dochter van een Nazi’ ligt nu in de winkelrekken. Dit boek met een meeslepend en ontroerend verhaal over verboden liefde tijdens het meedogenloze naziregime wordt uitgegeven in vijf landen.

dedocht1Het verhaal speelt zich af in Leipzig. Het is 1933 en Hitler is aan de macht. Door de ondertekening van het Verdrag van Versailles moesten de Duitsers oorlogsherstel betalen. Hierdoor verkeert het land in een economische crisis en volgens Adolf Hitler is het de schuld van de Joden. Hitler wil vrede en harmonie in heel Europa en hij belooft het Duitse volk een geweldige en glorieuze toekomst met enkel het zuivere Arische ras, zonder Joden.

We maken kennis met de twaalfjarige Hetty Heinrich. Zij is net met haar oudere broer Karl en ouders Franz en Hélène verhuist naar een groot mooi huis. Haar ouders zijn in de ban van de nazi’s en voor Karl en Hetty lijkt het allemaal heel gewoon. Haar vader is naast redacteur bij de krant ook SS-officier. Ook Hetty vereert Hitler als een god, boven haar bed hangt een poster van haar grote held.

Wanneer haar vrienden Freda en Walter voor de hele school door hun meester tot een voorbeeld gesteld worden omdat ze Joods zijn, knakt er iets in haar. De blonde, blauwogige, perfecte Walter was degene die haar redde van de verdrinkingsdood toen ze klein was. De beste vriend van haar broer en van haar, het kan niet dat hij een Jood is.

Wanneer haar broer zich bij de Hitlerjugend aansluit, breekt hij zijn vriendschap met Walter. Hetty snapt niet waarom. Tegen de wil van haar ouders gaat ze bij de Deutscher Mädel. Als fanatieke volgeling van Hitler verafgoodt ze hem en belooft dat ze hem nooit zal teleurstellen.

Enkele jaren later kruist Walter opnieuw haar pad. Ze komt tot de conclusie dat ze nog steeds diepe gevoelens van vriendschap en liefde koestert voor hem. Ze staat in tweestrijd met haar gevoelens. Tot hiertoe heeft ze het verhaal altijd maar aan één kant gehoord, nu ze Walter’s kant hoort begint ze te twijfelen. Als kind van Hitler was ze voorbestemd voor grootse dingen te verwezenlijken, maar nu komt ze tot het besef dat ze stekeblind is geweest. Moet ze trouw blijven aan haar familie en zich overgeven aan het regime? Of is ze bereid grote risico’s te nemen en kiest ze voor de liefde van haar leven?

Over de Tweede Wereldoorlog en de Jodenvervolging zijn al vele boeken geschreven, auteur Louise Fein heeft gekozen voor een bijzondere invalshoek: een liefdesverhaal tussen een Duits meisje en een Joodse jongen dat zich afspeelt tijdens het interbellum.

Voor haar roman liet Fein zich inspireren door haar vaders familiegeschiedenis. Het verhaal is fictief, maar de historische feiten zijn naar waarheid geschreven.

Het verhaal wordt verteld door de ogen van het vrouwelijke hoofdpersonage Hetty Heinrich. Als dochter van een SS-officier zien we haar opgroeien van zevenjarig meisje tot een sterke jonge vrouw, die haar zoals het hoort wijdt aan Hitlers idealen, maar ook verliefd wordt op Walter, een jongeman van Joodse afkomst. Later beseft ze dat de nazi een meedogenloos monster is. Om Walter te redden verzamelt ze al haar moed en verzet ze zich tegen het nazi-regime.

Naast een  liefdesverhaal geeft Louise Fein een realistisch beeld hoe het leven in Duitsland was tijdens het interbellum waarin het volk in de ban van Hitler was, de held die zorgde voor een betere toekomst. Louise schetst een beeld van hoe één man de hele bevolking manipuleerde. Met de jaren sloeg de hoop echter om naar angst bij de mensen, waardoor ze veranderden in moordmachines en elkaar vernietigden.

De personages in deze roman zijn interessant en boeiend. Ze zijn levensecht weergegeven en als lezer kruip je echt in hun hoofden. Je voelt hun angsten, lijden, geloof en twijfels, zowel van de nazi’s, de Joden als het verzet. De hoofdpersonages, de twee moedige helden Hetty en Walter die strijden voor hun liefde, sluit iedere lezer ongetwijfeld in zijn hart.

Het is belangrijk dat er over de oorlog geschreven wordt, zodanig dat deze gruweldaden nooit vergeten worden en doorgegeven worden van generatie op generatie.

Met ‘De dochter van de nazi’ heeft Louise Fein een meeslepend, hartverscheurend en boeiend verhaal geschreven over verboden liefde tijdens het meedogenloze naziregime en de kwetsbaarheid en de veerkracht van een mens. Deze debuutroman is een echt pareltje en gaat zeker een bestseller worden. Hou de zakdoeken maar klaar, want je zult ze nodig hebben.

ISBN: 9789401611919 – Paperback – 448 p. – Prijs: € 20,99 – Uitgeverij: Xanders uitgeverij