Recensie: De Mensen Boven Ons – Lisa Jewell

Lisa Jewell schreef haar eerste roman ‘Ralph’s Party’ n.a.v. een weddenschap. Het werd in 1998 uitgegeven door Penguin en was dat jaar hun bestverkopende debuut. Intussen heeft ze al 18 boeken geschreven en sinds een paar jaar schrijft Jewell enkel nog psychologische thrillers. Niet alleen het publiek maar ook de pers is hier enthousiast over. Met ‘The Family Upstairs’ kwam ze in Engeland binnen op 1 in de bestsellerlijst en ontving ze lovende recensies. Uitgeverij Bruna besloot deze thriller uit te geven in het Nederlands en verscheen onder de titel ‘De mensen boven ons’.

We maken kennis met Libby Jones uit Engeland. Vorige maand is ze 25 jaar geworden en ze is gelukkig met het leven dat ze leidt. Libby heeft een job die ze graag doet, is eigenaar van een tweekamerappartement, heeft net opslag gekregen van haar baas en ze heeft een weekendje Barcelona gepland met haar vriendin.

Wanneer ze thuiskomt van haar werk ligt er een enveloppe van een advocaat op de deurmat. In de brief staat geschreven dat ze een groot herenhuis van haar biologische ouders erft. Het herenhuis is gelegen in Chelsea aan de Theems, de chiqueste buurt van Londen, en is miljoenen waard. Deze brief is geen verrassing voor haar, maar de inhoud doet haar naar adem happen en verandert heel haar leven.

Een bezoek bij de advocaat zet haar leven helemaal op zijn kop. Ze wist dat ze geadopteerd was nadat haar ouders omgekomen waren bij een auto ongeluk. Maar de advocaat geeft haar een bewijs dat ze geadopteerd werd toen ze tien maanden oud was, nadat haar vader, moeder en een onbekende man dood werden aangetroffen in de keuken van het herenhuis. Bij de lijken lag een haastig gekrabbeld briefje. Alles wees erop dat ze zelfmoord gepleegd hadden. Libby’s oudere broer en zus waren van de aardbodem verdwenen.

Boven in een kamer vond de politie een wiegje met daarin een goed gevoede baby (Libby) die blij lag te kirren en te trappelen met haar voetjes. Wie voor haar heeft gezorgd is en waar die persoon is gebleven, is een raadsel dat nooit opgelost raakte. Want haar ouders waren al enkele dagen dood toen de politie Libby vond. Na het horen van de waarheid is Libby totaal in shock.

Ze neemt contact op met journalist Miller Roe die destijds het artikel over de dood van haar ouders heeft geschreven en vraagt hem om hulp om haar broer en zus te helpen zoeken. Ook over de dood van haar ouders zijn verschillende theorieën. Ze wil weten wat er echt gebeurd is en waar die vreemde geluiden in het huis vandaan komen, geluiden die ze hoorde tijdens het bezoek aan het huis met haar advocaat.

Maar zal ze haar broer en zus ooit terugvinden en de vreemde geluiden in het huis ontrafelen?

In ‘De Mensen boven ons’ heeft Lisa Jewell ervoor gekozen om het verhaal te vertellen uit drie verschillende verhaallijnen. In de eerste verhaallijn is Libby op zoek naar de waarheid over haar ouders, broer en zus. Wat heeft er zich 25 jaar geleden afgespeeld?

Henry Lamb, zoon van Henry en Martina Lamb, vertelt het verhaal over het huis en zijn bewoners. Hij haalt herinneringen op over zijn jeugd en vertelt mondjesmaat wat er echt heeft plaatsgevonden. Hoe het leven van hun ouders, een graag gezien society koppel, veranderde toen ze ‘de anderen’ in hun huis lieten wonen. Een van hen was de familie Thompson. Toen die het huis betrokken ging het goed mis.

En als laatste maken we kennis met Lucy, een vrouw uit Frankrijk. De alleenstaande moeder van twee kinderen Marco en Stella is dakloos en weet van geen hout pijlen te maken…

Met ‘De mensen boven ons’ heeft Lisa Jewell een spannende en griezelige whodunit geschreven. In de korte hoofdstukken, die zich afwisselend afspelen in het heden en het verleden, licht Lisa beetje bij beetje een tipje van de sluier op van wat er zich heeft afgespeeld. Langzaamaan worden de verschillende verhaallijnen verweven tot een mooi geheel en wordt het mysterie van de familie ontrafeld.

Voor mij was het de eerste kennismaking met Lisa Jewell en ik ben blij deze thrillerauteur te leren kennen. Lisa Jewell heeft schitterend werk geleverd! Deze psychologische thriller zit ingenieus in elkaar en grijpt je naar je keel. Het verhaal heeft alle ingrediënten die een goede thriller moet bevatten: spanning, verwarring en mysterie.

Lisa Jewell schrijft met veel vaart en staat garant voor vele uurtjes spanning. Het is onmogelijk om deze thriller weg te leggen. Wil jij meer weten over het familieverhaal en wat er zich afgespeeld heeft in dit griezelig huis?  Koop dan vlug deze thriller, het is echt de moeite waard!

ISBN: 9789400512313 – Paperback – 366 p. – Prijs: € 17,99 – Uitgeverij: A.W. Bruna uitgevers