Recensie: De Achtbaantester – Nancy Olthoff

Nancy Olthoff (Den Haag, 1977) schrijft speeches en strategische teksten voor CEO’s, ministers en staatssecretarissen. Met ‘De Achtbaantester’ maakt ze haar debuut als auteur.

Nancy Olthoff neemt je mee naar Bredeveld. Daar  woont Herman van Dusselen. Hij is opgegroeid in een beschermd gezin. Als zoon van een militair werd hij streng opgevoed met heel veel regels. Het motto van zijn vader was: niets uitstellen wat je direct kan doen.

Herman verloor zijn beide ouders op jonge leeftijd. Nu is hij een dertiger, maar nog steeds houdt hij zich aan de regels waarmee hij grootgebracht is. De mensen om hem heen zeggen dat hij een beetje anders is.

Herman heeft met knikkeren een hele speciale hobby. Hij heeft een speciale knikkerkamer met heel veel knikkerbanen, van papier, plastiek en metaal. In deze kamer komt Herman tot rust als hij teveel prikkels van buitenaf heeft.

Verder maakt hij het huis grondig schoon en houdt zich vast aan wat hij kent. Pijnlijke herinneringen aan vroeger duwt hij weg.

Wanneer hij een maand lang het pretpark in zijn buurt mag bezoeken, wordt Herman voor het eerst uitgedaagd om de wereld buiten zijn vertrouwde knikkerkamer te ontdekken. Tot hiertoe waren zijn de knikkers zijn beste vrienden, maar hij besluit om toch naar het pretpark te gaan. Ook al moet hij daarvoor zijn grenzen verleggen.

Door zijn ontmoeting met Jeanette verandert zijn leven. Hij voelt voor het eerst vlinders in zijn buik voor de flamboyante suikerspinnen verkoopster met de stippenjurk en de vuurrode lippenstift. De liefde voor Jeanette drijft hem uit zijn comfortzone en legt oude wonden bloot. Hij besluit om zich te wagen aan de liefde en stelt actieplan Jeanette op. Maar dit verloopt niet zoals hij had verwacht…

‘De achtbaantester’ is een overdonderend debuut. Deze roman is net als een rit in een achtbaan. Nestel je in jouw favoriete stoel en geniet van deze spectaculaire rit. Terwijl je langzaam naar boven klimt tot het hoogste punt bereikt is, word je losgelaten, roets je naar beneden en beleef je een wervelende rit met diepte-en hoogtepunten, net zoals in het echte leven..

De auteur koos ervoor om het verhaal te vertellen door de ogen van het hoofdpersonage Herman, die je een maand meeneemt in zijn dagelijkse leven, zijn gedachtekronkels en zijn fantasie.

Herman vertelt over zijn jeugd, hoe hij gepest werd, het schuldgevoel dat hij heeft over de dood van zijn ouders en zijn knikkerkamer, Nancy Olthoff zet een realistisch beeld neer hoe het is voor iemand die een beetje anders is. Wat voor ons vanzelfsprekend is, kan iemand anders als moeilijk ervaren. In deze tijd wordt iedereen in hokjes verdeeld. Maar als je stilstaat bij jezelf, ontdek je ook dat jezelf ook misschien een ‘Herman kantje’ hebt. Want heeft iedereen niet zoals Herman een veilige schuilplaats nodig?

‘De Achtbaantester’ is een tragikomisch verhaal over rouwverwerking, anders zijn en loslaten. De auteur heeft een vlotte pen en schreef een realistisch verhaal met veel diepgang, waarin alle aspekten van het leven voorkomen. Niet alleen Herman, maar ook de lezer komt terecht in een rollercoaster van emoties. Het is zeker geen zwartgallig, maar met een met veel humor geschreven verhaal. Ook de personages zijn mensen van vlees en bloed. Het hoofdpersonage Herman is echt een crème van een jongeman, ongetwijfeld sluit iedere lezer hem in zijn hart. Je wil hem troosten en een arm om hem heen slaan en hem zeggen dat je er altijd bent voor hem.

Deze hartverwarmende en ontroerende roman maakt je blij, maar heeft één nadeel: het verhaal is veel te snel uitgelezen. Een ding is zeker, Herman zal nog lang in mijn gedachten zijn!

ISBN: 978 94 93081 53 6 – Paperback – 221 p. – Prijs: € 20,00 – Uitgeverij: Orlando