Recensie: Huid tegen huid – Anja Feliers

Anja Feliers is een van de succesvolste vrouwelijke thrillerauteurs van Vlaanderen. In 2004 debuteerde ze met de roman ‘Donkere Kamers’, een verhaal dat gebaseerd is op het verlies van haar moeder. Daarna schreef ze een spannende thrillerreeks rond psycholoog Kathleen Verlinden, waarvan er dit najaar een nieuwe thriller van verschijnt. Vorig jaar sloeg Anja een nieuwe weg in en verscheen met ‘Wat hij mij zei’ de eerste mystieke thriller van een nieuwe reeks rond het medium Caro Westerhof. Nu ligt de tweede thriller van de nieuwe reeks rond Westerhof in de winkelrekken met als titel ‘Huid tegen huid’.

Het verhaal speelt zich af in Bilzen, de woonplaats van de auteur. Caro Westerhof is een jonge weduwe met twee kinderen. Na de dood van haar man Cas en haar zus Sacha doet Caro er alles aan om haar leven weer op de rails te krijgen. Maar het verlies weegt nog altijd zwaar door op haar. Gelukkig kan ze nog steeds contact leggen met haar man, over de dood heen, en dat is een grote troost voor haar.

Caro heeft de afgelopen zes maanden veel te verwerken gekregen. Ze verloor niet alleen  haar geliefde man en zus, maar ook haar dochtertje Loïs werd ontvoerd. Dankzij de signalen van haar man Cas en rechercheur Frederic De Jong is Loïs teruggevonden.

Maar de ontvoering heeft nog altijd een zware impact op haar leven. Om haar hoofd leeg te maken gaat Caro elke zondagochtend met haar hond wandelen in Eigenbilzen bos. Dat is voor haar de ideale manier om te ontspannen en even tot rust te komen.

Op haar wekelijkse wandeling ziet ze plots tussen de bomen de schimmen van een jonge vrouw en een kindje en hoort ze ook een stem die zegt: ‘help mij, zoek mij, vind mij’. Het is de eerste keer dat dit haar overkomt. Dat ze contact maakt met Cas is heel gewoon voor haar, maar contact met wildvreemden is nieuw haar. Ze weet niet hoe ze het moet plaatsen en begrijpt niet wat het betekent.

Haar zesde zintuig vergt veel van haar en heeft een zware impact op haar leven. Caro weet niet hoe de beelden die ze ziet in elkaar passen. Maar de stem die ze hoort in haar hoofd laat haar niet los. Ze vraagt zich voortdurend af waarom deze schimmen zich tonen aan haar, wie ze zijn en waarom ze in Eigenbilzen bos rondzwerven.

Wanneer ze op het nieuws verneemt dat de 17-jarige Romi verdwenen is, besluit ze om contact op te nemen met rechercheur Frederic De Jong, die met het onderzoek is belast. Ze vertelt hem over de beelden die ze gezien heeft in het bos en de stem die ze hoorde. Caro biedt haar hulp aan om het meisje te vinden. Maar niet iedereen is overtuigd van haar goede bedoelingen…

Met ‘Huid tegen huid’ schreef Anja Feliers een fantastische psychologische thriller. Het verhaal is geschreven in drie delen. In het eerste deel maken we kennis met Caro Westerhof, die haar leven, hoe moeilijk het ook is, terug opneemt. Wanneer ze de ontdekking doet in het bos, besluit ze om rechercheur De Jong in te lichten. In het tweede deel maken we kennis met Romi en nog een aantal andere personages. We komen te weten wat er in hun leven speelt. Het derde deel draait rond het onderzoek en komt de bittere waarheid aan het licht.

Het verhaal kan zo uit het leven gegrepen zijn. Anja heeft een vlotte en prettige schrijfstijl en schrijft met veel diepgang. Vanaf de eerste pagina word je in het verhaal meegezogen en de spanning wordt langzaam opgebouwd.

Ook de personages zijn mensen van vlees en bloed. Je voelt hun onmacht, hoop, verdriet, gemis, hun schuldgevoel en ook hoe moeilijk het leven kan zijn voor iemand met een gave.

Verwacht geen spannende thriller met bloederige taferelen, ‘Huid tegen huid’ is een mystiek verhaal dat onder je huid kruipt en nog lang blijft nazinderen. De Limburgse auteur maakt gebruik van korte afwisselende hoofdstukken die altijd zodanig eindigen dat je meer wilt weten, het is dan ook onmogelijk om deze thriller weg te leggen.

Ook al gaat in deze tweede thriller over Caro Westerhof verder waar de eerste geëindigd is, deze boeken zijn los van elkaar te lezen. Anja geeft voldoende informatie om de draad op te pikken. Maar ongetwijfeld wil je ook het eerste deel lezen. Ik kijk al uit naar de volgende thriller rond Caro Westerhof. Maar eerst is het aftellen naar het najaar voor het nieuwe boek rond Kathleen Verlinden!

ISBN: 978-94-6383-163-5 – Paperback – 336 p. – Prijs: € 22,00 – Uitgeverij: Van halewyck