Recensie: Strandslag – Linda van Rijn

Linda van Rijn is na haar studie Literatuurwetenschappen in de reisbranche gaan werken. Eerst in het buitenland als reisleidster op diverse locaties en later als manager bij een grote toeristische organisatie. Door het succes van haar boeken is Linda inmiddels fulltime schrijfster. Sinds 2011 publiceert ze minimaal twee vakantiethrillers per jaar. Begin april verscheen ‘Ibiza Club’ en nu ligt haar jongste thriller ‘Strandslag’ te pronken in de winkelrekken.

‘Strandslag’ speelt zich af in Texel, het grootste waddeneiland in Nederland. Daniëlle en haar man Gijs hebben er onlangs hun droom waargemaakt. Dankzij een erfenis die Daniëlle van haar oma heeft gekregen, hebben ze een vakantiehuisje gekocht in het park Strandslag in Texel. Hier heeft Daniëlle heel veel fijne herinneringen. Het was de plaats waar ze in haar jeugd alle vakanties doorbracht in het huisje van haar grootouders.

Dit is hun eerste vakantie in hun eigen huisje. Daniëlle, Gijs en de twee kinderen kunnen hun geluk niet op. Ze genieten van het mooie weer. De kinderen spelen in het zwembad in het park, ravotten op het mooie zandstrand en vertoeven in de prachtige natuur. En als de kinderen gelukkig zijn, zijn de ouders dat ook. Daniëlle en Gijs genieten van de rust en de tijd voor elkaar. Kortom, iedereen heeft een geweldige tijd.

Op een avond staat plots een kale man op het terras van hun vakantiehuisje met een vreemde boodschap. Daniëlle en Gijs weten niet goed wat ze ermee aan moeten. Het kan niet anders dat er sprake is van een misverstand en daarom vergeten ze het voorval. Tot Daniëlle haar oude vakantieliefde Mitchell tegen het lijf loopt. Het is hem de laatste jaren niet bepaald voor de wind gegaan en het is bijna 20 jaar geleden dat Daniëlle hem nog gezien heeft. Plots uit hij bedreigingen tegenover het koppel. Hij wil een grote som geld van haar en als ze dat niet kan bijeenrapen, zal hij haar gezin iets aan doen.

Hebben de dreigingen van de kale man en Mitchell iets met elkaar te maken? Daniëlle en Gijs besluiten om naar de politie te gaan, maar zolang er niets gebeurt, kan de politie niets ondernemen. Daniëlle wordt paranoïde en besluit om zelf het heft in eigen handen te nemen. Dit is natuurlijk niet zonder gevaar voor haar eigen leven en dat van haar gezin…

Wie Linda Van Rijn kent, weet dat ze haar lezers niet alleen trakteert op een spannend verhaal met een verrassend plot, maar ook op een prachtige locatie. Deze keer neemt ze je mee naar het grootste waddeneiland Texel.  ‘Strandslag’ vind ik persoonlijk geen echte thriller. Het is meer een spannend psychologisch verhaal dat onder je huid kruipt.

Het is genieten van het spannend verhaal, de prachtige natuur, de historie, de activiteiten en het mooie witte zandstrand dat het Waddeneiland rijk is. Door het Coronavirus is reizen dit jaar moeilijker, maar dankzij Linda van Rijn kunnen we vanuit onze ligstoel in de tuin of op het terras toch een beetje het gevoel beleven dat we op vakantie zijn.

ISBN:  9789460684555 – Paperback – 281 blz. – Prijs: € 15,00 – Uitgeverij: Marmer