Recensie: “Suske en Wiske – De Blauwe reeks Integraal 1” – Willy Vandersteen

Willy Vandersteen tekende acht Suske en Wiske-verhalen speciaal voor het stripweekblad Kuifje en dit onder toeziend oog van artistiek directeur Hergé. In de editie van 16 september 1948 maakten Suske en Wiske, samen met Lambik hun intrede in het weekblad. Tot april 1959 verscheen er wekelijks een strookje in het populaire weekblad.

De verhalen kwamen uiteraard ook uit in albums. De albums hadden een blauwe cover, zodat de reeks de stripgeschiedenis inging als de blauwe reeks.

Bij Standaard Uitgeverij worden deze acht albums uit de blauwe reeks van Suske en Wiske in twee integralen gebundeld. Het eerste deel is verschenen en bevat de eerste vier albums Het Spaanse spook / De bronzen sleutel / De Tartaanse helm en De schat van Beersel. Het gaat om de onverkorte verhalen met nieuwe inkleuring en lettering. Het tweede deel wordt in het najaar verwacht met daarin de verhalen Het Geheim van de Gladiatoren, De Gezanten van Mars, De Groene Splinter en Het Gouden Paard.

Naast de vier albums van Suske en Wiske bevat de integraal een achtergronddossier van Niels van der Made, voorzitter van De Fameuze Fanclub en Marcel Wilmet, de voormalige journalist en hoofdredacteur van Het Laatste Nieuws. Wilmet werkte ook bij Moulinsart, dat de rechten op het werk van Hergé beheert. Voor Moulinsart lanceerde hij het tijdschrift Hergé.

Het Spaanse spook

Het spookt in het museum! Lambik, Suske en Wiske ontmoeten er het Spaanse spook. Ze worden meegenomen naar zijn tijdperk waar ze moeten strijden tegen de hertog van Alva om het dorp Kriekebeek te redden. Zijn onze vrienden sterk genoeg om het op te nemen tegen de Spaanse strijders?

De bronzen sleutel

Onze vrienden krijgen af te rekenen met een bende die het gemunt heeft op de bronzen sleutel van Mocano. Die sleutel verbergt een groot mysterie voor het prinsdom en de bevolking. Ze krijgen de hulp van Prosper en het Rode Masker om de strijd tegen de bende aan te gaan.

De Tartaanse helm

Als Suske een hypnotiseur redt, worden hij, Wiske en Lambik als bedankje onder hypnose gebracht. Daardoor belanden de drie in het Brugge van de dertiende eeuw. Samen met de Italiaan Capitano Rabacolli trekken ze naar Venetië waar ze de opdracht krijgen Marco Polo te vinden omdat die een geheim wapen zou bezitten. Om die taak te volbrengen gaan onze vrienden op avontuur richting China…

De schat van Beersel

Een groene vleermuis zaait paniek tijdens een toneelvoorstelling in het kasteel van Beersel. Isidoor, de gids van Beersel, beweert dat de vleermuis een spook is en verliest na zijn verhaal een perkament. Als Wiske het wil nemen duikt plots de vleermuis op die het perkament ook te pakken wil krijgen. De vleermuis is geen spook maar een schattengraver die pottenkijkers op afstand moet houden voor Isidoor en zijn broer. Krijgen onze vrienden de schat van Beersel te pakken vóór die twee schurken hem vinden?

“Suske en Wiske – De Blauwe reeks Integraal 1” is gedrukt op kwaliteitsvol papier en is een must-have voor elke Suske en Wiske fan. Naast de vier originele verhalen bevat dit lijvig boek een 30 pagina’s tellend achtergronddossier vol weetjes, tekeningen en covers uit de oude doos.

ISBN: 9789002270246 – Gebonden – 296 blz. – Prijs: € 37,50 – Uitgeverij: Standaard Uitgeverij