Recensie: Blindelings – Roland Bergeys

Roland Bergeys (1954) is een artistieke duizendpoot. Hij is zowel verhalenverteller, muzikant, theatermaker als auteur. Zijn teksten werden onder andere gespeeld op het Europees Theaterfestival, in het Museum voor Hedendaagse Kunst Antwerpen (MUHKA) en in de Zoo van Antwerpen. De auteur won de Hendrik Prijs-prijs voor korte verhalen in 1996 en interviewde in diverse theaters meer dan duizend kunstenaars in Radio Minerva’s Foyer voor wat men noemt een “levend publiek”.

Hij richtte naast de groep Uitgelezen Gezelschap (Nekka-selectie ’03, Internationaal Festival Labadoux ’04, laureaat Stadsklank Antwerpen ’04), ook de muziekgroepen Berline en Borsalino op.

Bergeys behaalde enkele prijzen in literaire wedstrijden en publiceerde al meerdere oorlogsromans. ‘Gaan jullie ons nu doodschieten’, ‘Het verhaal van Ward van het 13e’ en ‘De reden waarom’ zijn enkele titels van zijn romans. Zijn boeken voert hij ook op als dynamische vertellingen, begeleid op accordeon door Bart Wils of Kris De Munck.

Op 15 september 2020 ligt zijn allernieuwste thriller ‘Blindelings’, uitgegeven bij de Vries-Brouwers, in de winkelrekken. Ik kreeg de eer om het boek al te lezen.

Het verhaal speelt zich af in een klein dorpje. Pastoor Severeyns heeft nog maar net zijn intrede gedaan in het dorpje wanneer hij geconfronteerd wordt met twee overlijdens in zijn parochie. De eerste begrafenis is van de 96-jarige cafébaas Cyriel Verstappen en een paar dagen nadien volgde de begrafenis van Cyriels dochter Martha Verstappen, die door een ongeval om het leven kwam.

In het autowrak waarmee Martha verongelukte vindt oud-douanier Karel Verstappen, de broer van Martha, een doos waarop papa geschreven staat. De doos bevat een gele omslag die gericht is aan zijn kinderen en verder zitten er brieven, kaartjes, frontmedailles, lintjes en vele foto’s in. Uit de vele documenten en foto’s ontdekt Karel dat zijn vader een SS’er was. Bij Karel komt deze ontdekking hard aan. Zijn bloedeigen vader, de god uit zijn kinderjaren, was lid van de SS.

Samen met zijn blinde nonkel Nest probeert Karel het verleden van zijn vader na te trekken.

Al gauw komt hij tot de ontdekking dat zijn vader vermoord is en dat de dader één van de 200 bewoners uit het dorpje is. Alleen een spelletje Tetris kan af en toe afleiding bieden in zijn zenuwslopende zoektocht. Maar net zoals je bij het blokkenspel niet altijd de juiste blokken krijgt om een lijn te volgen, loopt Karels zoektocht niet altijd zoals hij het zelf zou willen…

Wie de romans van Roland gelezen heeft, weet dat hij een grote belangstelling heeft voor alles wat zich rond de Tweede Wereldoorlog afspeelde. De drang om iets spannends te schrijven was groot bij Roland Bergeys. In ‘Blindelings’ heeft hij deze twee zaken gecombineerd. Wat je mag verwachten is een spannend verhaal over goed en slecht, moed, lafheid, vergelding en verzoening. De komische noot zorgt voor de luchtigheid in het verhaal.

Roland Bergeys is een echte meesterverteller. Vanaf de eerste pagina ben je in de ban van het verhaal en het laat je niet meer los. Je vraagt je voortdurend af wat er zich heeft afgespeeld en wie de schuldige is. Voor de setting heeft Roland gekozen voor een excentriek dorpje zonder naam, dat zich eender waar op de wereld kan bevinden.

We maken kennis met een aantal kleurrijke personages uit het dorp. De eerste is Martha, de dochter van de overleden cafébaas, een harde tante die niet geliefd is in het dorp. Haar broer Karel krijgt heel wat te verwerken en met de hulp van zijn blinde oom Nest- nu de pater familias-, graaft hij het verleden van zijn vader.

Dan is er nog Lionel, de eigenaar van het autokerkhof met zijn hond Brutus en zijn hulpje Ray, de femme fatale van het dorp Chenaya en Pastoor Severeyns, een jonge priester die de dorpelingen opnieuw vertrouwen in de kerk en in hem moet doen krijgen. Tenslotte is er deken De Volder, die alleen op de proppen komt als er zich problemen voordoen.

‘Blindelings’ is een volkse vertelling over mensen, hun gaven, hun tekortkomingen en over keuzes die personen gemaakt hebben tijdens de Tweede Wereldoorlog. Geen enkel personage is goed, maar ook niet echt slecht. Enkel de feiten tellen.

In de oorlog hebben velen zich net als Cyriel zich laten meeslepen door hun idealisme en zich vrijwillig aangesloten hebben bij de SS. De belofte voor een toekomst waarin alles beter ging worden. Later besefte Cyriel dat hij een verkeerde keuze gemaakt heeft, maar er was geen weg terug. Deze keuze heeft een impact op zijn hele leven. Door zijn verleden heeft hij heel veel verloren. Ook al was hij misschien de vrolijke cafébaas, de gevoelens van schuld en wrok heeft hij heel zijn leven met zich meegedragen.

‘Blindelings’ bevat een beklijvend verhaal vol onderhuidse spanning dat uit het leven gegrepen is, met personages die niet het achterste van hun tong laten zien. Deze spannende thriller is een echte aanrader!

‘Blindelings’ van Roland Bergeys is verkrijgbaar vanaf 15 september 2020 – ISBN  978 90 5927 265 1 – Paperback – 264 blz. – Prijs: € 22,90 – Uitgeverij: de Vries- Brouwers