Recensie: De moorden op Kingfisher Hill – Sophie Hannah

De Britse Agatha Christie is een van de meest succesvolle auteurs aller tijden. Van haar boeken werden er wereldwijd ruim 3 miljard exemplaren verkocht en haar werk werd in 108 talen vertaald. Een van de populairste figuren uit de boekenreeks is de Belgische detective Hercule Poirot.

Sinds 2014 schrijft de Britse schrijfster Sophie Hannah, met de goedkeuring van de Agatha Christie Limited, detectiveromans met Hercule Poirot in de hoofdrol. Haar eerste boek ‘The Monogram Murders’ (De monogram moorden) werd in maar liefst 15 landen een bestseller.  Intussen is ze met ‘De moorden op Kingfisher Hill’ aan haar vierde Poirot-roman toe.

De moorden op Kingfisher Hill

Het verhaal begint op 22 februari 1931. Poirot reist samen met zijn vriend en rechercheur bij Scotland Yard Edward Catchpool vanuit Londen naar het befaamde landgoed Kingfisher Hill. De twee vrienden nemen samen met de andere passagiers de autobus van de Kingfisher Bus Company van Alfred Bisby.

Tijdens de busreis gebeuren er vreemde dingen. Zo zit aan boord van de bus een zekere Joan Blythe, een jongedame die in paniek slaat en een andere plek in de bus wil. Een man heeft haar voor het vertrek verteld dat ze wel eens vermoord zou kunnen worden als ze op de zevende rij, aan het gangpad, zou zitten. Joan stapte als allerlaatste op de bus en die bewuste plaats was nog het enige vrije zitje.

Hercule Poirot, de gentleman die hij altijd is, staat zijn plaats af en gaat op de bewuste ‘stoel des doods’ zitten. Hij zit naast een norse jongedame die hij ‘Het Standbeeld’ noemt. De twee raken aan de praat en de dame vertelt dat ze haar man, waar ze zielsveel van hield, vermoord heeft. ‘Het Standbeeld’ wil dit aan Hercule Poirot vertellen omdat ze weet dat de Belgische detective haar naam en woonplaats niet kent en omdat ze zeker is dat ze hem nooit meer zal ontmoeten.

De reden waarom Poirot naar Kingfisher Hill reist is een brief die hij ontving van jonkheer Richard Devonport. Die schrijft dat zijn broer Frank vermoord is en dat zijn verloofde Helen Acton beweert dat zij de dader is en dat ze zal opgehangen worden. Richard gelooft helemaal niet dat zijn verloofde de moordenaar is en vraagt aan Hercule Poirot hulp.

Poirot en Catchpool komen aan op het landgoed Kingfisher Hill en maken kennis met familie Devonport en hun twee Amerikaanse vrienden. De wereldberoemde Brusselse detective voelt dat zaken verzwegen worden. Op zijn eigen kenmerkende manier, met de nodige flair, ijdelheid en zijn bekende Franstalige uitdrukkingen, probeert Poirot uit te zoeken wie de moordenaar van Frank Devonport is.

Hoe langer zijn speurtocht duurt, hoe meer vragen je als lezer stelt, net als rechercheur Edward Catchpool trouwens, en hoe ingewikkelder het verhaal wordt. De verbazing is alom wanneer ook Joan Blythe, de jongedame uit de bus, vermoord wordt aangetroffen in het ouderlijk huis van Richard…

‘De moorden op Kingfisher Hill’ van Sophie Hannah is een uitstekend geschreven misdaadverhaal waarin Poirot op zijn eigen, unieke en eigenzinnige wijze het mysterie ontrafelt. Wanneer voor hem alle puzzelstukjes kloppen, verzamelt hij alle verdachte personen in de salon en vertelt hij, met de nodige bewijzen en verrassende wendingen, wie de dader is en waarom. De klassieke werkwijze van de detective met de moustache.

Het is een lust om dit boek te lezen, het hele verhaal klopt: de sfeer, de personages, het mysterie, en dit alles met een vleugje humor.  Het verhaal zit zo ingenieus in elkaar, dat het als lezer moeilijk is om de dader(s) te ontmaskeren. Het plot is een waar labyrint en het is noodzakelijk om het hele verhaal aandachtig te lezen, om zeker geen enkel cruciaal detail te missen. Uiteraard probeer je zelf de moordenaar(s) te vinden, maar ik moet eerlijk bekennen dat de auteur erin slaagde om mij op een dwaalspoor te zetten.

Een schrijfster zoals Agatha Christie is uniek, zo is er maar één. Maar het ‘De moorden op Kingfisher Hill’ moet Sophie Hannah zeker niet onderdoen voor het werk van de ‘Queen of Crime’!

Sophie Hannah is een Engelse bestsellerauteur van romans, thrillers, kinderboeken en poëzie. Haar boeken worden uitgegeven in 27 landen en werden bekroond met onder andere de Crime Thriller of the Year Award en de Specsavers National Book Award. ‘De moorden op Kingfisher Hill’ is haar vierde Poirot mysterie, uitgegeven door The House of Books. Eerder verschenen er ‘De monogram moorden’, ‘De nieuwe erfgenaam’ en ‘Het mysterie van de drie kwarten’.

ISBN 978 90 443 6042 4 – Paperback – 288 blz. – Prijs: € 23,99 – Uitgeverij: The House Of Books