Recensie: De andere helft van Augusta Hope – Joanna Glen

Joanna Glen studeerde Spaans aan de universiteit van Cordoba. Ze woont met haar man en kind in Engeland, en keert terug naar Spanje zodra het haar daar te grauw wordt. Haar debuutroman ‘The other half of Augusta Hope’ werd genomineerd voor de Costa Award for best Debut Novel. Haar debuut is ook vertaald naar het Nederlands en ligt in de winkelrekken met de titel ‘De andere helft van Augusta Hope’.

Julia en Augusta Hope zijn tweelingzusjes. Ze groeien op in een warm gezin. Julia is een echt meisje die haar bezig houdt met echte meisjesdingen, Augusta daarentegen is een buitenbeentje. Van kleins af is ze in de ban van woorden. Op haar zesde leerde ze het woordenboek uit haar hoofd. Een jaar later verbeterde ze haar docenten. En op achtjarige leeftijd koos ze op de landkaart haar lievelingsland: Burundi.

Augusta heeft altijd het gevoel gehad dat ze er niet bij hoort en dat ze anders is. Nu ze volwassen is, voelt ze zich nog steeds niet op haar plek in het stadje Crescent, waar ze al heel haar leven met haar zus en ouders woont.

Wanneer een afschuwelijke tragedie haar leven overhoop gooit, is ze vastberaden het heft in eigen handen te nemen en uit te zoeken waar ze dan wel thuishoort…..

In deze prachtige roman geeft de auteur een inkijk in twee totaal verschillende leefwerelden.. Enerzijds het verhaal van Augusta die opgroeit in een Engelse familie en anderzijds het verhaal van Parfait Nduwimana dat zich afspeelt in Burundi. Nadat president Ndadaye vermoord werd door Tutsi-extremisten, volgt  Cyprien Ntaryamira hem op. Maar het conflict in Burundi verergert en leidt tot een burgeroorlog.

Parfait en zijn broer besluiten om Burundi te ontvluchten en beginnen aan hun voettocht naar Spanje om een nieuw leven op te bouwen. Maar deze tocht verloopt niet zoals Parfait het in gedachten heeft…

‘De andere helft van Augusta Hope’ is een origineel en krachtig debuut van Joanna Glen over een Engelse familie die een goed leven leidt en een arme familie in Burundi die alles op alles zet om een nieuw leven op te bouwen in een land dat ze niet kennen. Een meeslepend verhaal waarin actuele thema’s aangekaart worden zoals anders zijn, de speciale band van tweelingen, belangrijke keuzes maken in het leven, de burgeroorlog in  Burundi en migratie.

Joanna Glen verweeft het verhaal van Augusta en Parfait  moeiteloos ineen tot een prachtig geheel. In afwisselende hoofdstukken vertellen ze elk hun eigen verhaal vanaf hun geboorte tot hun volwassenheid. Het verhaal van Augusta en Parfait is zo mooi en puur beschreven, dat het je als lezer raakt tot in het diepste van je hart. De personages in het verhaal zijn zo levensecht dat je hen wil beschermen, troosten en raad geven wanneer nodig is.

Kortom ‘De andere helft van Augusta Hope’ is een ontroerende en  meeslepende roman waar je niet genoeg van krijgt.

ISBN 978 9493081 47 5 – Paperback – 336 blz – Prijs: € 22,50 – Uitgeverij: Orlando