Recensie: De Kiekeboes 156 – Blauwblauw – Merho

‘Blauwblauw’ is de nieuwste strip rond de Kiekeboes. Het scenario is van Bruno De Roover, de tekeningen zijn van de hand van Steve Van Bael. Dit alles onder het goedkeurende oog van Merho himself.

Het verhaal gaat over Leon Van der Neffe, hij wil zijn zijn ex-vrouw Carmella terug ontmoeten en haar weer voor zich winnen. Daarvoor heeft hij zich ingeschreven voor een weekje vakantie in het therapeutisch resort Arc-en-Ciel in het Franse dorpje Eaubeauque. Een exclusief domein met luxebaden en massages. Daar komen koppels met relatieproblemen hun liefde herontdekken dankzij de excentrieke methodes van therapeute Camille Faux. Een weekje gratis vakantie in zo’n luxe resort slaat zelfs Carmella niet af…

Charlotte volgt een cursus wijnproeven. Na afloop van de les maakt de organisator bekend dat er volgende maand er een wedstrijd is. Wie kampioen blindproeven wordt krijgt een selectie grand cru’s en een naamsvermelding in de culinaire bijbel De Appelblauwzeegroene Gids. Charlotte ziet de wedstrijd helemaal zitten en doet niets anders meer dan wijnproeven.

Samen met Marcel, Fanny en Konstantinopel trekt ze naar Frankrijk. Daar gaat Fanny op zoek naar haar verdwenen vriendin Alanis en Charlotte brengt haar wijncursus in praktijk door een aantal wijngaarden te bezoeken, wat dan weer voor een kater voor Marcel zorgt…

‘Blauwblauw’ bevat net als de vorige albums een knotsgek avontuur, vol spanning, actie en uiteraard humor. Wanneer de Kiekeboes op stap gaan gebeurt er altijd iets, en dat is in dit stripverhaal niet anders. Ook leuk aan de Kiekeboes zijn de namen van de personages. Zo maken we in ‘Blauwblauw’ kennis met o.a. Gérard Deupardeu, Rudy Mentaire, Fleur Deselle en Serge Vinbourg. Origineel gevonden en volledig in de Franse sfeer!

ISBN: 9789002268472 – Paperback – 48 blz – Prijs: € 6,99 – Uitgeverij: Standaard Uitgeverij

Expo ‘Merho, de Kiekeboes en Merksem’ in bibliotheek Park in Merksem

Naast het nieuwe stripverhaal is er ook de Expo ‘Merho, de Kiekeboes en Merksem’. Merho, het ontstaan van de Kiekeboes en de gemeente Merksem zijn nauw met elkaar verbonden. Op die plek is het voor Merho allemaal begonnen. Ontdek Merho en de link met Merksem tijdens de Kiekeboes expo. Van het amateurtoneel over toneelgezelschap Thaleia en het Merksems Kamertheater tot Poppenspel Kiekeboe. Dat laatste vormde de basis voor de bekende stripreeks.

Al vrij jong wilde Merho striptekenaar worden: “Ik herinner me nog dat ik op tram 3 zat en over de brug van het Sportpaleis reed. Thuis speelde ik poppenkast en het enige wat ik las waren strips. Opeens kreeg ik een ingeving. Ik ga bekend striptekenaar worden! Dus niet gewoon striptekenaar maar een bekend striptekenaar. Zo simpel ging het.”

In de bib hangen talloze Merho memorabilia én 20 unieke potloodtekeningen van de Kiekeboes op verschillende bekende Antwerpse plekken.

Expo ‘Merho, de Kiekeboes en Merksem’  in Bibliotheek Park, Van Heybeeckstraat 28A in 2170 Merksem. De expo loopt vanaf zaterdag 19 september tot zaterdag 31 oktober 2020. Je kan de expo bezoeken tijdens de openingsuren van de bib.