Recensie: De Vrouw en de Weduwe – Christian White

Christian White is een Australische scenarioschrijver. Hij werkte onder andere mee aan de film ‘Relic’. ‘In het niets’ was zijn thrillerdebuut. Een vroege versie van het manuscript won in 2017 de Victorian Premier’s Literary Award for an Unpublished Manuscript, een prijs die eerder gewonnen werd door Jane Harpers ‘De droogte’ en door het ‘Rosie Project’.  Zijn tweede thriller ‘De vrouw en de weduwe’, die wereldwijd verschijnt, ligt nu in de winkelrekken.

Het verhaal speelt zich grotendeels af op het eiland Belport, voor de Australische kust en wordt verteld uit het perspectief van twee vrouwen: Kate en Abby.

Kate is gelukkig getrouwd met John, een befaamd internist in het Trinity Health Centre in Melbourne. De voorbije twee weken was John aanwezig bij het onderzoek colloquium over palliatieve zorg in Londen. Kate en hun tienjarig dochtertje Mia willen John verrassen wanneer hij aankomt op de luchthaven. Maar als John niet komt opdagen en niet bereikbaar is, wordt Kate ongerust en geeft ze haar man als vermist op.

Wanneer ze telefoon krijgt van de beveiligingsfirma dat het alarm van hun vakantiehuis in Belport is afgegaan, moet ze gaan kijken wat er aan de hand is. Maar dan krijgt Kate nog meer slecht nieuws. Haar verdriet wordt met de dag groter als ze meer te weten komt over het geheime leven dat haar man bleek te leiden…

Abby, Ray en hun twee puberkinderen wonen op het eiland Belport, waar veel rijken een vakantiehuis bezitten. In de zomer is het heel levendig op het eiland, maar nu in de winter is het akelig stil zonder toeristen. Haar man Ray is huisbewaarder van de vakantiehuizen en heeft zijn handen vol met het onderhoud daarvan. Abby’s leven wordt totaal op zijn kop gezet, wanneer ze bewijzen vindt die haar man in een wel heel kwaad daglicht stellen…

Met ‘De vrouw en de Weduwe’ schreef Christian White een briljante psychologische thriller. In afwisselende hoofdstukken vertellen Abby en Kate wat er in hun leven gebeurt. De twee vrouwen kennen elkaar niet en zijn totaal verschillend van karakter. Een ding hebben ze gemeen: de mannen in hun levens hebben geheimen.

Christian is een scenarioschrijver en dat is een groot pluspunt. Hij schrijft met veel vaart en brengt op ingenieuze wijze de levens van beide vrouwen samen.  Beetje bij beetje kom je te weten wat er speelt in hun levens. De sfeer die hij creëert is echt angstaanjagend. Vanaf de eerste zin is de spanning en het mysterie voelbaar. Met verrassende wendingen stelt de auteur het geduld van de lezers op de proef en laat je sidderen en beven tot het bittere eind.

In ‘De vrouw en de weduwe’ staan leugens, bedrog en geheimen centraal. In dit realistisch verhaal met levensechte personages is niets wat het lijkt. Christian White doet je nadenken: Hoe goed ken je je naasten? Hoe ver ga je als ouder? Kan je leven met geheimen?

Dit kom je allemaal te weten in deze briljante thriller die nog lang blijft nazinderen!

ISBN: 9789400512566 – Paperback – 304 blz – Prijs: € 20,99 – Uitgeverij: A.W. Bruna Uitgevers