Recensie: De danseres en het mes – Geert van Istendael

Brussel, een jaar na de aanslagen van 2016. Commissaris Kluft en zijn vrouw Jeanine zijn aanwezig op het Brussel festival Bruxelles. Jeanine geniet van het prestigieus festival met het experimenteel ballet. Kluft verveelt hem sierlijk tot er een langgerekte kreet te horen is. Een danseres ligt dood in een van de gangen. Ze is neergestoken met een keukenmes.

Kluft schiet meteen in actie en niet veel later komt zijn voormalige inspecteur Ali Demir, die nu werkt bij de politie Zone Brussel Hoofdstad Elsene, aan.

Alle deuren worden gesloten en Kluft en Ali starten met het onderzoek. De bezoekers en de dansers hebben allemaal een gil gehoord, maar niemand heeft iets gezien. Het slachtoffer blijkt Ifrah Tibebe, een uitstekende danseres uit Ethiopië, te zijn.

Het dansgezelschap onder leiding van mevrouw Ezékiel wordt op het politiecommissariaat ondervraagt. Commissaris Ali Demir probeert samen met zijn voormalige baas Kluft en de brigadiers Putzeys en Buu-Sao deze zaak op te lossen., maar dat blijkt niet zo simpel te zijn. Moeten ze de dader zoeken tussen de kunstenaars of is dit opnieuw een terroristische aanslag?

Een uitstekende misdaadroman met de altijd knorrige commissaris Kluft in de hoofdrol

“De danseres en het mes” is een uitstekende politieroman van Geert van Istendael, die in 2017 met “Het lijk in de boomgaard“ de prijs voor het beste Vlaamse thrillerdebuut won, Eerder schreef hij poëzie, romans, sprookjes en essays.

“De danseres en het mes” is geen misdaadroman met een bloedstollend verhaal vol onverwachte wendingen, maar een boek dat vlot leest en waarin je als lezer steeds op zoek gaat naar de dader. De auteur weet op zijn eigen, vaak grappige manier de personages te beschrijven. Het is heerlijk om te lezen hoe de norse, kettingrokende commissaris Kluft leeft, denkt en handelt. Het verhaal speelt zich niet toevallig af in Brussel, het is de stad waar van Istendael jarenlang woonde en werkte.

Het verhaal is ingedeeld in 31 korte hoofdstukken, wat makkelijk leest. Maar het is zo onderhoudend en boeiend, dat je voor je het weet het boek hebt uitgelezen!

ISBN: 9789089248596 – Paperback – 224 blz – Prijs: € 21,99 – Uitgeverij: Houtekiet