Recensie: Sneeuwspoor – Rudy Morren

Rudy Morren is bekend als acteur (o.a. Spoed, LouisLouise, Danni Lowinski), scenarioschrijver (o.a. F.C. De Kampioenen, Deadline 14/10, Gent-West) en sinds vorig jaar ook als auteur. In september 2019 verscheen met “Wild vlees” zijn debuutthriller. Dit boek werd zeer goed onthaald en Morren had meteen de schrijfmicrobe te pakken. Met “Sneeuwspoor” heeft hij opnieuw voor een spannende, bloedstollende thriller gezorgd.

Gynaecoloog Peter Vandervlught vormt samen met zijn vrouw Caroline en dochter Nathalie een gelukkig en perfect gezinnetje. Tot op de dag dat Nathalie haar zestiende verjaardag viert. Op de ‘sweet sixteen party’ voor zijn dochter drinkt Peter teveel wijn en ligt hij ‘s avonds dronken in zijn bed. Wanneer hij wakker wordt treft hij zijn vrouw bloedend aan. Ze is neergestoken met een mes, alle hulp komt te laat en ze sterft in Peters armen. Ook zijn dochter is spoorloos verdwenen.

Peter belooft aan Caroline dat hij kost wat kost de dader(s) zal vinden. De speurtocht wordt een obsessie voor de radeloze Peter. Hij verwaarloost zijn carrière en zijn privéleven en stelt alles in het teken om zijn dochter ooit terug te vinden.

Een jaar later is Peter twee jongemannen op het spoor. Hij is er zeker van dat ze iets te maken hebben met de dood van zijn vrouw en de ontvoering van zijn dochter. Tijdens een sneeuwstorm  zet hij de achtervolging in en de twee jongemannen rijden met hun SUV frontaal tegen een boom. De twee zijn zwaargewond, Peter zou de slachtoffers kunnen helpen. Of zal hij de verkeersslachtoffers uit wraak niet verzorgen en laten omkomen? Zo komt hij echter nooit te weten wat er met zijn dochter is gebeurd én of ze nog leeft. Een dodelijke tweestrijd….

“Sneeuwspoor” bevat een uitstekend geschreven verhaal vol mysterie en spanning over liefde en geluk, maar ook over leugens en wraak.

Met “Sneeuwspoor” heeft Rudy Morren een uitstekende opvolger geschreven op zijn ijzersterke thriller “Wild Vlees” (Zie onze recensie van dit boek).

Morren heeft het verhaal, dat zich afspeelt in de winter van 2018, 2019 en 2020, zo geschreven dat je als lezer mondjesmaat meer komt te weten wat er echt gebeurd is.

De auteur heeft het schrijven in zijn vingers, hij was voorheen ook scenarioschrijver en dat merk je. Hij weet de setting en de personages zo te beschrijven dat je de koude van de sneeuw voelt en dat je meeleeft met Peter Vandervlught en zijn gezin. Je voelt zo de vaderliefde van Peter voor zijn dochter, maar ook de wanhoop en het verdriet tijdens zijn zoektocht.

Steeds weet Rudy Morren de sfeer en de spanning zo op te bouwen dat je steeds uitkijkt naar wat komen zal. De gebeurtenissen die zich afspeelden tussen 2018 en 2020 komen uiteindelijk samen in een goed uitgewerkt plot. Met dit tweede boek heeft Rudy Morren bewezen dat Vlaanderen er opnieuw een uitstekend auteur bij heeft. Ik kijk nu al uit naar Rudy’s derde boek!

ISBN: 9789463962957 – Paperback – 304 blz -Prijs: € 22,99 – Uitgeverij: Horizon