Recensie: Winter in de kleine bakkerij – Jenny Colgan

De Britse bestsellerauteur Jenny Colgan brak in Nederland en Vlaanderen door met haar  driedelige ‘Café Zon en Zee’-serie. Inmiddels heeft zij met haar geestige feelgood romans vele lezersharten veroverd. Bij uitgeverij Luitingh-Sijthoff is haar trilogie‘ Beach Street Bakery’ in het Nederlands verschenen. Nu ligt het derde deel in de winkelrekken met als titel ‘Winter in de kleine bakkerij’.

Jenny Colgan neemt de lezers voor de laatste keer mee naar het eiland Mount Polbearne in Cornwall. In de zomer komen vele vakantiegangers naar het dorp en is het er heerlijk druk. Maar nu het winter is, ligt het dorpje er verlaten bij.

In de bakkerij aan het strand van Polly is het altijd druk en komt de geur van de koekjes en het brood je tegemoet. Het is bijna Kerst en de dorpsbewoners zijn druk bezig met het organiseren van een kerstmarkt. Polly en haar vriend Huckle kijken uit naar Kerstmis.  Huckle is ervan overtuigd dat dit de beste Kerst ooit zou worden en heeft grote plannen. Maar wanneer gaat het leven volgens plan?

Wanneer Huckle iets belangrijks vraagt aan Polly wordt ze heel bang. En dan is er haar hartsvriendin Kerensa die haar een gevoelig geheim toevertrouwd. Polly beseft dat het geheim van Kerensa haar leven en dat van Huckle drastisch kan veranderen. Ze heeft niet alleen een geheim voor Huckle, maar moet hem op de koop toe vertellen dat ze zijn droomkerst heeft verpest. Hoe gaat hij reageren?

Alsof dit nog niet genoeg is verschijnt er plotseling een bekend gezicht uit haar verleden en wordt haar leven met de dag ingewikkelder.

Meestal vindt Polly troost bij het bakken in haar kleine bakkerij. Maar nu heeft ze het gevoel dat dit niet meer genoeg zal zijn. Hoe kan Polly alles weer op het goede spoor krijgen en haar beste Kerst ooit vieren, samen met haar vriend Huckle en papegaaiduiker Neil in hun gezellige vuurtoren?

Vind je de kerstperiode ook de gezelligste tijd van het jaar en kijk je net als ik ook al uit om jouw kerstboom op te tuigen? Koop dan zeker deze roman en geniet alvast van de kerstsfeer in Mount Polbearne.

Met ‘Winter in de kleine bakkerij’ schreef Jenny Colgan een roman om van te smullen. Droom met deze heerlijke feelgoodroman vol liefde, passie, romantiek en humor even weg naar de gezelligste tijd van het jaar. Maar vooraleer je begint te lezen, kijk eerst even naar de laatste pagina’s van deze roman. Daar vind je recepten van Jenny’s fantastische warme chocolademelk en heerlijke koekjes en nog een recept van een lezer.  Ik raad je aan om deze receptjes te maken of andere koekjes bij de hand te nemen, want  als je deze roman leest krijg je ongetwijfeld zin in koekjes.

Jenny Colgan schreef een heerlijk verhaal waarin liefde, vriendschap en familiebanden centraal staan. De auteur beschrijft het eiland tot in detail zodat je als lezer zin krijgt om meteen naar het dorpje te vertrekken en Polly’s vuurtoren te gaan bezichtigen en een bezoek te brengen aan de kleine bakkerij.

Ook de personages zijn uniek. Papegaaiduiker Nick steelt ongetwijfeld de harten van iedere lezer. En de steenrijke, maar arrogante Amerikaan Reuben zorgt voor de vrolijke noot. Hij ziet alles groots en is gewend om altijd zijn zin te krijgen. Maar zal het hem deze keer ook lukken?

Heb je nog geen enkele roman van de Kleine bakkerij gelezen? Geen probleem. Deze trilogie is los van elkaar te lezen.Jenny Colgan geeft in het begin van deze roman een korte samenvatting zodat je meteen mee bent. Maar deze serie is zo verslavend, dat je zeker en vast de andere twee romans ook wilt lezen.

Wil je heerlijke ontspannende lectuur? Dan moet je zeker ‘Winter in de kleine bakkerij lezen. Het is een feelgoodroman van de bovenste plank waar je vrolijk van wordt en het liefst in een keer verslind. Een must read voor alle lezers die dol zijn op de kerstperiode. Het is ook een ideaal geschenk om onder de kerstboom te leggen. Wedden dat iedere kerstfan zijn geluk niet op kan bij het openen van dit cadeautje?

ISBN: 9789024585489 – Paperback – 288 blz – Prijs: € 18,99 – Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff