Recensie: Het meisje onder de boom – Sara Blædel

De Deense bestsellerauteur Sara Blædel verkocht wereldwijd meer dan 4,5 miljoen van haar boeken. Haar boeken verschijnen in 37 landen. Ze is auteur van de Louise Rick-serie en werk in Denemarken al vier keer tot auteur van het jaar benoemd.

Op 13 oktober 2020 verschijnt haar nieuwste misdaadroman ‘Het meisje onder de boom’ met Louise Rick in de hoofdrol. Met dank aan uitgeverij The House of Books had ik het voorrecht om deze misdaadroman in preview te lezen.

Een echtpaar ontdekt tijdens een tripje naar het Echodal op het eiland Bornholm een lijk. Het gaat op de 14-jarige Susan, die in 1995 verdween tijdens een schooluitstap. Haar lichaam wordt gevonden in een rotsspleet, bedekt met een laag insecten.

Camilla Lind werkt op de misdaadafdeling van krant Morgenavisen. Toevallig zat ze op dezelfde school van Susan en herinnert zich nog wat er gebeurd is. Susan kende ze niet, maar wel de leraar die toen mee was. Om de waarheid te achterhalen gaat Camilla op bezoek bij de leraar en enkele klasgenoten. Maar Pia, een klasgenoot die ook mee was op de uitstap, blijkt diezelfde ochtend in de zee verdronken te zijn…

Hoofdinspecteur Louise Rick is op sabbatical. Ze geniet samen met haar gezin van een lange reis door Zuid-Amerika, Afrika en Azië. Een telefoontje van haar vader met het nieuws dat haar jongere broer Mikkel een zelfmoordpoging heeft ondernomen nadat zijn vrouw hem heeft verlaten, doet haar op slag terug in de werkelijkheid belanden. Louise keert terug naar Denemarken om haar broer bij te staan en gaat op zoek naar zijn vrouw Trine. Tussen de spullen van Trine vindt ze een klassenfoto met drie gezichten in het rood omcirkeld. Ze herkent haar schoonzus Trine, Pia en Susan, gemaakt tijdens de schoolreis waarop Susan verdween. Louise zet alles op alles om haar schoonzus terug te vinden…

‘Het meisje onder de boom’ is  de eerste misdaadroman in de Louise Rick-serie die ik gelezen heb, maar ik moet zeggen dat ik direct mee was in het verhaal zonder het gevoel dat ik iets gemist heb. Deze misdaadroman is zo goed, dat ik ongetwijfeld de hele serie wil lezen.

Het verhaal speelt zich afwisselend af in het heden en het verleden en wordt verteld vanuit het standpunt van Louise, ex- hoofdinspecteur en nu hoofd van de afdeling moordzaken Kopenhagen, en Camilla, verslaggever bij de krant. Niet alleen de verdwijningszaken van Sara en Trine komen aan bod, maar de lezers krijgen ook inkijk in de persoonlijke levens van Louise en Camilla

‘Het meisje onder de boom’ is een briljante misdaadroman. Sara Blædel heeft een vlotte pen en het verhaal zit goed in elkaar. Blædel heeft de lezer vanaf de eerste pagina in haar greep, je voelt de spanning van in het begin. en die verslapt op geen enkel moment. Sara weet haar lezers steeds te boeien en te verrassen. Dit zorgt ervoor dat je deze misdaadroman in een sneltempo verslindt.

Wat heeft zich afgespeeld tijdens de schoolreis? Is Susan vermoord of is er een andere reden van haar dood? Wat is er met Trine gebeurd? Zit Mikkel achter de verdwijning van zijn echtgenote en heeft hij daarom een zelfmoordpoging ondernomen? Of heeft de verdwijning van Trine iets te maken met het verleden?

Het antwoord kom je te weten als je deze briljante misdaadroman leest. Een aanrader voor elke misdaadliefhebber!

ISBN: 9789044359817 – Paperback – 320 blz – Prijs: € 17.50 – Uitgeverij: The House of Books