Recensie: Digitale Engel – Marina Theunissen

Marina Theunissen (1946) werd geboren in Rijkhoven, maar groeide op in diverse Limburgse steden en dorpen. Voordat ze zich fulltime met schrijven bezig hield, was ze een kleuterleidster die zich kon verliezen in de fantasiewereld van de kinderen. Marina schreef reeds verscheidene spannende boeken voor kinderen en met ‘Digitale Engel’ is haar tweede thriller voor volwassenen verschenen.

Dan hoort ze alleen haar eigen geschreeuw wanneer zij haar schedel voelt kraken. Bloed sijpelt langs haar wangen in haar mond, de vochtige nachtlucht dringt haar neusgaten binnen, ze slikt speeksel, haar speeksel smaakt naar bloed.

Het verhaal begint wanneer er op een nacht een meisje van om en bij de twintig jaar halfnaakt in een bushokje ligt. Haar mond en ogen zijn stuk geklopt en ze bloedt hevig. Het meisje hoopt dat iemand haar zal helpen, maar niemand kijkt naar haar om. Tot wanneer er een oude man, die zijn hond uitlaat, haar ziet liggen en de hulpdiensten verwittigt.

De ambulanciers brengen het slachtoffer naar het ziekenhuis. Ze heeft een schedelbreuk opgelopen en wordt door de befaamde chirurg Scott Scoffer geopereerd. Haar leven hing aan een zijden draadje en het is dankzij Scoffer dat ze nog leeft.

Wanneer ze uit coma ontwaakt, laat haar geheugen het volledig afweten. Ze kan zich niets meer herinneren uit het verleden. Ze weet niet wie ze is, waar ze vandaan komt of hoe ze heet. In samenspraak met dokter Scoffer zal ze vanaf dan Abigail heten. Scott bezoekt haar elke dag en zijn bezoek fleurt de dag van Abigail op.

Met de tijd krijgt Scott Scoffer gevoelens voor haar en het komt zover dat hij haar ten huwelijk vraagt. Abigail kan Scott niets weigeren en de twee treden in het huwelijk.

Scott neemt zijn kersverse bruid mee naar zijn prachtige villa. Maar sinds Abigail getrouwd is, is haar man veranderd. De vriendelijke en zachtaardige Scott is veranderd in een brute, meedogenloze man die haar volledig in zijn macht neemt. Ze wordt vernederd, geslagen en van haar vrijheid berooft. Abigail leeft voortdurend in angst en moet zich schikken naar de grillen en de hatelijkheden van haar man. Wat begon als een sprookje is een ware hel geworden voor de arme Abigail..

Met ‘Digitale Engel’ heeft de Limburgse auteur Marina Theunissen een uitstekende thriller geschreven. Het verhaal is zo spannend geschreven dat het vanaf de eerste pagina in je hoofd blijft zitten en dat je het boek moeilijk kan wegleggen  De auteur heeft haar boek zo beeldend geschreven dat je zodanig meeleeft met het meisje dat je zelf haar angsten, pijn en verdriet voelt. Deze spannende thriller in een echte pagetuner, het verhaal is goed opgebouwd, met sterke personages en als lezer kom je mondjesmaat meer te weten over het verleden van Abigail.

Dat Marina Theunissen niet alleen een uitstekend jeugdauteur is, bewijst ze met ‘Digitale Engel’ opnieuw. Na ‘Mathilde’ is deze tweede thriller voor volwassenen opnieuw een schot in de roos!

ISBN  978 90 5927 393 1 – Paperback – 256 blz – Prijs: € 22,50 – Uitgeverij: C. de Vries-Brouwers