Recensie: Swingers – Fleur van Groningen

Fleur van Groningen (1982) is schrijfster, journaliste, columniste en cartooniste. Naast de bestseller ‘Leven zonder filter’ (2017) verschenen van haar hand ook ‘Haal het slechtste uit jezelf‘ (2011), ‘Dat kleine geluk’ (2015) en ‘Mijn kind, mijn spiegel’ (2020). Met ‘Swingers’, een pikante zedenschets die de grenzen van ons geweten aftast, heeft Van Groningen haar eerste roman geschreven.

Swingers

Ella Verhoeven is actrice bij het productiehuis Bambam, een bedrijf dat kindertelevisie maakt. Ella is ambitieus, maar ze heeft het nog niet verder geschopt dan wat voice-overs in te spreken. Ze woont samen met haar vriend Jan en financieel gaat het niet voor de wind voor het koppel.

Wanneer ze een rolletje in een kinderfilm krijgt is Ella gelukkig. De film wordt opgenomen in het kasteel van de steenrijke producent Dorian van Dijk. Ella probeert tijdens de opnames in contact te komen met Dorian. Ze hoopt via hem ergens een grote rol te krijgen, om zo eindelijk door te breken bij het grote publiek. Maar ze krijgt de kans niet om Dorian te ontmoeten. Via Roosje, de boekhoudster bij Bambam, kan Ella echter wel in contact te komen met de bekende producent.

Het is in Club Nympho, een kerk die omgebouwd is tot een seksclub, waar ze Dorian voor het eerst ontmoet. Ze moet daarvoor wel haar grenzen verleggen, want Ella heeft geen ervaring met seksclubs. In Club Nympho gaat er echter een nieuwe wereld voor haar open. Een wereld vol lusten, fantasieën, verleidingen en seks. Ella voelt zich mateloos aangetrokken tot de man die haar ambities moet waarmaken en wordt verliefd op hem.

Haar relatie met haar vriend Jan is niet meer wat het ooit geweest is. Jan heeft heimelijke gevoelens voor zijn bazin, de spirituele tv-kok Lakshmi, en stimuleert Ella om met Dorien naar bed te gaan. Zo hoopt hij dat de topproducer ervoor kan zorgen dat de filmwereld overtuigd raakt van zijn schrijftalent…

“Met zijn ene hand hield hij de leuning vast, met de andere sjorde hij haar strakke jurk wat omhoog zodat iedereen die in de kerk omhoog zou kijken, haar kruis kon zien”

Fleur van Groningen heeft haar debuut als romanschrijver niet gemist. ‘Swingers’ is een boek vol romantiek, verleiding en hitsige seks, maar ook over strebers en de machtsspelletjes die mensen spelen.

‘Swingers’ bevat een verhaal over hoe ver mensen willen gaan in het bereiken van hun doel. Het is een boek, met de nodige seks, drugs, rock-’n-roll én humor, dat je even doet wegdromen. Dit boek, waar er op momenten de stomige seks van afdruipt, is ingedeeld in 51 korte hoofdstukken, wat gemakkelijk weg leest. Steeds ben je benieuwd hoe het verhaal zal aflopen, wat maakt dat je het boek moeilijk kan wegleggen.

‘Swingers’ heeft een eigen soundtrack, die onder dezelfde titel terug te vinden is op Spotify en YouTube. In de lijst vinden we niet de favoriete nummers van de auteur terug, maar de lijst spreekt boekdelen over de personages.

ISBN: 9789048859160 – Paperback – 368 blz – Prijs: € 22,99 – Uitgeverij: Lebowski Publishers