Recensie: Pippi en de dansende kerstboom – Astrid Lindgren en Annet Schaap

In 2020 is het 75 jaar geleden dat het eerste boek over Pippi Langkous verscheen. Deze eigenzinnige en altijd vrolijke meid heet eigenlijk Pippilotta Victualia Rolgordijna Kruizemunta Efraïmsdochter Langkous, maar dat kan geen mens onthouden. Pippi is een zeer sterk meisje, ze kan zelfs een paard optillen! Samen met haar aapje meneer Nilsson en haar paard woont ze in Villa Kakelbont en ze beleeft vele avonturen met haar buurvriendjes Tommy en Annika.

De boeken over Pippi Langkous zijn geschreven door de Zweedse auteur Astrid Lindgren en zijn in 49 talen vertaald. Er zijn films, musicals en toneelstukken over Pippi, zodat je inmiddels rustig kunt zeggen dat Pippi het beroemdste boekenmeisje ter wereld is.

In dit feestjaar zijn er diverse boeken van het meisje met de rode vlechtjes opnieuw uitgebracht. Zo is er het boek ‘Pipi en de dansende kerstboom’  Een mooi boek met een hartverwarmend en grappig kerstverhaal met (uiteraard) Pippi Langkous in de hoofdrol. Dit Pippi-verhaal werd 18 jaar geleden na de dood van Astrid Lindgren ontdekt, ergens in een bibliotheek in Stockholm.

Pippi en de dansende kerstboom

Het is de avond voor Kerstmis. In de huizen heerst er een gezellige kerstsfeer en alle kinderen zijn blij. Behalve bij de familie Larsson. De moeder van Pelle, Bosse en de kleine Inga ligt in het ziekenhuis en hun vader vaart ergens op een verre zee. Ze hebben geen kerstboom, geen cadeautjes en hebben niets lekkers te eten. Het is hun verdrietigste kerstfeest dat ze ooit meegemaakt hebben.

Tot Pippi Langkous met haar paard komt binnengereden in hun huisje. Ze heeft cadeautjes en eten bij voor de drie kinderen en op haar hoofd staat een echte kerstboom. Alvorens ze de cadeautjes open mogen maken, moeten Pelle, Bosse en Inga eerst met de kerstboom dansen…Het wordt een kerstfeest om nooit te vergeten voor de kinderen!

‘Pipi en de dansende kerstboom’ bevat een knotsgek en ontroerend verhaal dat de lezers in de juiste kerstsfeer brengt. Dit mooi boekje, voor jongens en meisjes vanaf 6 jaar, is een ideaal geschenk voor onder de kerstboom!

ISBN: 9789021681160 – Hardcover – 32 blz – Prijs: € 12,99 – Uitgeverij: Ploegsma