Recensie: Piet is moe – Brigitte Minne & Sanne Thijs

‘Piet is moe’ is het nieuwste boek van Brigitte Minne met leuke en kleurrijke illustraties van Sanne Thijs.

Het zijn drukke tijden voor de Sint en Piet. Er moeten veel cadeautjes gemaakt worden voor de brave kinderen. Maar de Sint is nogal lui en Piet moet al het werk alleen doen. Hij moet niet alleen cadeautjes maken, Piet moet ook voor eten zorgen, het bed van Sinterklaas opmaken en het paard hooi geven. Het wordt allemaal wat veel voor de arme Piet, maar die durft er niets over zeggen.

Vandaag is het dé dag voor Piet. Hij heeft zijn huisje gepoetst, hij is in bad geweest en soep en een koek in een hartvorm gemaakt. Want hij verwacht Riet, het meisje dat ook voor de Sint werkt. Piet is verliefd op Riet.

Maar plots staat de Sint voor de deur. Hij verprutst het hele plan van Piet en zijn huis is een stal geworden. De vloer is vuil, de soep is op en de koek is geen hart meer. Piet is woest op Sinterklaas, hij neemt zijn spullen bijeen en vertrekt op reis. Nu de Sint op zijn eentje is, loopt alles mis. Wat mist hij Piet! Zal Piet nog terugkomen of zal Sinterklaas hem nooit meer zien?

‘Piet is moe’ is een boek met een mooi, hedendaags Sinterklaasverhaal over onderwerpen als burn-out, boos zijn, fouten toegeven en opkomen voor jezelf. Het verhaal is geschreven met enkel eenlettergrepige woorden en is geschikt voor voor beginnende lezers (AVI-E3).

Auteur Brigitte Minne schreef al meer dan 200 kartonboeken, prentenboeken en leesboeken voor kinderen en jongeren. Er werden al veel boeken van haar vertaald en uitgebracht in het buitenland. Haar werk werd in Vlaanderen maar ook daarbuiten meermaals bekroond. Ook haar nieuwste boek ‘Piet is moe’ is beslist de moeite waard. Het heeft een origineel verhaal en de mooie tekeningen van Sanne Thijs maken het verhaal levendig. Het boek is uitgegeven bij De Eenhoorn op op hun website kun je een gratis kleurplaat downloaden.

Met 6 december in het vooruitzicht een absolute aanrader als Sinterklaasgeschenk voor uw (klein)kind!

ISBN: 9789462915206 – Hardcover – 74 blz – Prijs: € 15,95 – Uitgeverij: De Eenhoorn