Recensie: Julien, de worst & de zwarte man – Peter Thiessen

Peter Thiessen (1966) studeerde Letterkunde en is al meer dan drie decennia actief in de cultuur- en mediawereld, onder meer als scenarist en documentairemaker. Als auteur schreef hij verschillende boeken in opdracht. Vorig jaar verscheen de thriller ‘Margot’, zijn literair debuut onder eigen naam, die lovend onthaald werd bij het publiek en de pers.

Nu ligt zijn tweede kindje in de winkelrekken met als titel ‘Julien, de worst & de zwarte man’.

Het verhaal gaat over Julien Van Wezemaele, een mysterieuze eenzaat van middelbare leeftijd die een teruggetrokken bestaan leidt. Hij woont in een appartement op een steenworp van het Antwerpse Stuivenbergziekenhuis in hartje Seefhoek, waar hij werkt.

Al meer dan 24 jaar werkt hij als hulpverpleger in het mortuarium. Hij dient de laatste zorgen toe bij de overleden patiënten en staat erop dat iedere patiënt een eervol afscheid krijgt met aangepaste muziek.

Verder bestaat zijn leven uit het lezen van kranten, het schrijven van lezersbrieven en gaat hij pintjes drinken in Café De Goede Hoop, waar hij de conversaties van de andere cafégasten afluistert.

Op een dag ligt de Nigeriaan Emile Owuneki op zijn werktafel. Per toeval ontdekt Julien een condoom met diamanten in de aars van de overleden Nigeriaan  Hier was hij totaal niet op voorbereid. Julien raakt betrokken in een avontuur dat hij eigenlijk niet wilde…

Het verhaal speelt zich af in Antwerpen-Noord en wordt verteld door de ogen van het hoofdpersonage Julien. Julien neemt de lezers mee in een week van zijn leven. En dat moet nu juist lukken dat dit de bizarste werkweek uit zijn hele carrière is. Want de vondst van de  diamanten leidt tot een rollercoaster van gebeurtenissen die het leven van de alleenstaande man die ‘een beetje anders is’ voorgoed een andere wending geeft.

Terwijl Julien alles probeert op te lossen kruisen verschillende personen zijn pad. Enkele van hen zijn een stagiair, de inspecteurs Vanmassenhove en Demuydt, een Nigeriaans hoertje, Ahmed en ja zelfs Elvis.

De auteur heeft een vlotte schrijfstijl en heeft een pracht van een thriller geschreven. De personages zijn mensen van vlees en bloed en hun karakters zijn goed uitgediept. Het ‘anders zijn’ van Julien zal bij vele lezers heel herkenbaar overkomen. Door de levendige beschrijving van het hoofdpersonage kruip je als lezer in het hoofd van Julien en je kan je perfect inleven in zijn gedachtegang, gevoelens, de moeilijkheden die hij ervaart op sociaal vlak en de prikkels van buitenaf waar hij mee te maken krijgt. We leven in een maatschappij waar mensen die ‘anders’ zijn vlug ingedeeld worden in hokjes.

Dan stel ik mij de vraag: is iedereen niet een beetje anders? Mijn antwoord is: ja, ieder van ons heeft zijn sterke en zwakke kantjes. Niemand is perfect en we zijn allemaal een beetje anders, ieder op zijn eigen manier. Mocht iedereen geaccepteerd worden zoals hij of zij is, de wereld zou er veel mooier uitzien!

‘Julien, een verhaal over diamanten, worsten en zwarte mannen’ is een waardige opvolger van ‘Margot’. Dit verhaal over een pracht van een man blijft bij de lezer nog lang nazinderen. En de auteur trakteert de lezers nog op een extraatje. Op Spotify kan  je de bijhorende muziek bij dit boek  streamen onder de titel ‘Julien, de worst en de zwarte man’. De muziek geeft een extra dimensie aan het gevoelige en prachtige verhaal van Julien.

Ik het echt genoten van deze thriller. Ik ben er zeker van dat Julien elke lezer zijn of haar hart zal stelen. Want hij is een warm persoon met het hart op de juiste plaats. Terwijl hij orde op zaken stelt in zijn leven, deelt hij zelfs met de lezers het recept van zijn persoonlijke noordzeesalade en het recept van stoofselder met balletjes in tomatensaus. Menig lezers van deze thriller hebben deze recepten klaargemaakt en vonden het een succes, dat Julien nu een eigen Facebookpagina heeft, waar hij zijn recepten deelt. https://www.facebook.com/julien.vanwezemaele

ISBN: 9789492626134 -Paperback – 223 blz – Prijs: € 22,99 – Uitgeverij: Horizon