Recensie: De Vondeling – Stacey Halls

Stacey Halls is geboren in Engeland en groeide op in Rossendale, Lancashire. Ze studeerde journalistiek aan de University of Central Lancashire en heeft voor onder andere The Guardian, The Independent en The Sun geschreven. Vorig jaar debuteerde ze met ‘The Familiars’. Haar tweede roman ‘The Foundling’ is vertaald naar het Nederlands en is verschenen bij uitgeverij The House of Books onder de titel ‘De Vondeling’.

Het verhaal speelt zich af in Londen in de achttiende eeuw en bestaat uit twee verschillende verhaallijnen. In de eerste verhaallijn maken we kennis met Bess Bright, een jongedame uit Billingsgate. Bess woont samen met haar vader in Black and White Court, een dichtbevolkt, armoedig deel van de stad. Ze verdient haar brood als straatventer en verkoopt garnalen uit het marktkraam van haar vader.

Op 27 november 1747 wordt Bess moeder van een dochtertje Clara. Ze heeft de middelen niet om voor haar kind te zorgen en neemt een hartverscheurend beslissing. Met pijn in het hart brengt ze Clara naar The Foundling Hospital, een kindertehuis waar kinderen die niet door hun moeder kunnen worden grootgebracht, worden opgevangen. De jaren na deze moeilijke beslissing werkt ze hard om haar dochtertje zo snel mogelijk terug naar huis te halen.

Zes jaar later nadat Bess haar onwettige dochter Clara achterliet in het kindertehuis, heeft ze genoeg gespaard om haar dochtertje terug te halen. Maar in het kindertehuis blijkt dat Clara al eerder werd opgeëist, door haarzelf… Bess is totaal in shock, haar leven komt totaal op zijn kop te staan terwijl ze probeert te achterhalen wie haar dochtertje heeft meegenomen en waarom.

Met Alexandra Callard, de vrouw uit de tweede verhaallijn, is net het tegenovergestelde. De rijke weduwe woont met haar dochtertje Charlotte in een herenhuis in Bloomsbury, aan de rand van Londen. Na de dood van haar man gaat Alexandra gebukt onder het verdriet en het verlies van haar man. Al meer dan 10 jaar heeft ze haar huis niet meer verlaten en leeft ze met haar dochtertje totaal afgesloten van de buitenwereld. Ze is een wereldvreemde, ijskoude vrouw en het moedergevoel is niet aan haar gegeven. Maar ze is wel overbeschermd tegenover haar dochter Charlotte, die opgroeit in een gouden kooi.

De enige die Charlotte ziet is haar moeder, de kokkin en het dienstmeisje. Een keer per week verlaten Charlotte en haar moeder het huis om met de koets naar de kapel van The Foundling Hospital te gaan.

Wanneer dokter Mead aan haar de jonge Eliza Smith voorstelt als kindermeisje, kan ze zijn aanbod niet weigeren. Het nieuwe kindermeisje zorgt ervoor dat Charlotte helemaal opbloeit. Maar bij Alexandra geeft dit een averechts effect. Daarbij dreigt ook haar verleden haar in te halen en ziet ze haar zorgvuldig geconstrueerde wereld uit elkaar scheuren…

‘De vondeling’ is een pareltje van een historische roman. Het verhaal is geschreven uit het perspectief van twee vrouwen: Bess en Alexandra. De auteur schetst een mooi en levensecht beeld van hoe het dagelijkse leven was in Londen in de achttiende eeuw. Het verhaal van de twee vrouwen is fictief, maar de historische gebeurtenissen die toen plaatsvonden zijn naar waarheid geschreven. Ook The Foundling Hospital bestaat echt. Ik had er nog nooit eerder over gehoord en was meteen geboeid en wilde er alles van weten.

Het Foundling Hospital werd opgericht door de filantroop Thomas Coram in 1739 en was het eerste huis in Groot-Brittannië waar moeders, die in armoede leefden of onwettig zwanger waren geworden, hun kind naartoe konden brengen. Sommige kinderen werden later door hun ouders opgehaald en anderen kwamen terecht in een pleeggezin. Het Foundling Hospital heeft kinderen opgevangen tot in 1954 en is nu een museum dat ik in de toekomst zeker en vast een bezoekje ga brengen.

‘De Vondeling’ is een aangrijpende historische roman, enerzijds over een zoektocht van een moeder naar haar kind en anderzijds een moeder die haar kind overbeschermd, die na het lezen nog lang blijft nazinderen. De twee verhalen zijn prachtig verweven tot één geheel. Door de filmische schrijfstijl beleef je het verhaal echt zelf mee. Daarbij komen nog de goed uitgewerkte personages, elk met hun hoop, verdriet, pijn en problemen.

De auteur heeft een vlotte schrijfstijl en weet alles zo mooi te verwoorden zodanig dat deze roman veel emoties teweeg brengt bij de lezer en je raakt tot in het diepst van je hart. En dankzij de auteur heb ik weeral veel bijgeleerd. Stacey Halls heeft met haar tweede roman bewezen dat ze een plaatsje verdient in de top van de beste romanschrijvers. ’De Vondeling’ is een pareltje van een roman, met een goed verhaal dat je vanaf de eerste woorden in zijn macht heeft en ervoor zorgt dat je het liefst in een ruk uitleest. Een echte must-read die met stip een bestseller zal worden!

ISBN: 9789044360578 – Paperback – 320 blz – prijs: € 23.99 – Uitgeverij: The House of Books