Recensie: De naam van mijn vader – Rindert Kromhout

De Nederlandse auteur Rindert Kromhout heeft na ‘Een Mann’ en ‘En ik was zijn held’ met ‘De naam van mijn vader’ het derde een laatste deel in de Mann-trilogie geschreven. Met deze trilogie brengt de auteur de geschiedenis en de actualiteit samen in een spannende en meeslepende roman. Net als in zijn Bloomsbury-trilogie (bekroond met de Gouden Lijst, Thea Beckmanprijs, genomineerd voor de Deutscher Jugendliteraturpreis) brengt Kromhout een beroemde (schrijvers)familie tot leven.

Het verhaal begint in het jaar 1945. De 38-jarige Duitse sergeant Klaus Mann werkt in dienst van het Amerikaanse leger. Klaus, die net als zijn vader ook auteur is, werkt voor de legerkrant Stars and Stripes in Rome. Hij wordt door kolonel Neville, hoofd van de Europese redactie van Stars and Stripes, naar München gestuurd. De lezers van de krant willen weten hoe de situatie daar is nu de dictators dood zijn en de nazi’s weg zijn.

Samen met de Amerikaanse fotograaf John Tewksbury vertrekt Klaus naar München, de stad waar hij geboren is. Onderweg vertellen Klaus en John over hun leven en over hun plannen voor de toekomst. Klaus is ook benieuwd hoe hij zijn thuisland en zijn landgenoten zal aantreffen. Wat is er allemaal veranderd door de oorlog? En hoe is hijzelf veranderd door alles wat hij heeft meegemaakt?

‘De naam van mijn vader’ is een knap geschreven oorlogsroman voor lezers vanaf 15 jaar. Dit laatste deel van deze trilogie kan perfect apart gelezen worden, maar wil je het volledige verhaal kennen, is het aan te raden de vorige boeken zeker te lezen.

Rindert Kromhout schetst in zijn boeken een mooi beeld van het naoorlogse Europa. ‘De naam van mijn vader’ is een historische roman over oorlog en vluchtelingen , thema’s die jammer genoeg de dag van vandaag nog steeds actueel zijn.

Rindert Kromhout (9 augustus 1958) is sinds 1982 beroepsschrijver. Hij heeft intussen al meer dan honderd boeken en prentenboeken geschreven. Kromhout heeft meerdere literaire prijzen ontvangen in binnen- en buitenland. In 2011 werd zijn boek ‘Soldaten huilen niet’ bekroond met de Thea Beckman-prijs voor de beste historische roman en met de Gouden Lijst voor het beste boek van het jaar voor lezers van 12 jaar en ouder. Het boek eindigt bovendien in de Top Drie van de Dioraphte Jongerenliteratuur Publieksprijs.

Zijn boeken zijn in veertien talen vertaald (Duits, Deens, Spaans, Catalaans, Japans, Engels, Italiaans, Koreaans, Zweeds, Turks, Chinees, Grieks, Portugees en Hindi).  https://www.rindertkromhout.nl/

De naam van mijn vader – ISBN: 9789025880156 – Paperback – 256 blz – Prijs: € 19,99 – Uitgeverij: Leopold