Recensie: Carte Blanche – Anja Feliers

Anja Feliers is een van de succesvolste vrouwelijke thrillerauteurs van Vlaanderen. Haar schrijfcarrière begon ze met het schrijven van kinder- en jeugdboeken. In 2004 debuteerde Anja met de jeugdroman ‘Donkere Kamers’, een verhaal dat gebaseerd is op het verlies van haar moeder. Daarna volgden onder andere de jeugdromans ‘Jaloers’ en ‘Littekens’.

In 2010 sloeg ze een andere weg in en debuteerde ze in het thrillergenre met ‘Verleid me’. Met deze thriller behaalde ze in 2011 de derde plaats bij de Crimezone Thriller Award.  Daarna schreef de Limburgse auteur nog vele thrillers met actuele thema’s, die vooral gegeerd zijn door de vrouwelijke lezers. Naast de serie rond psychologe Kathleen Verlinden is er ook de topreeks rond het medium Caro Westerhof, waarvan de tweede thriller afgelopen voorjaar verscheen.

In 2020 viert Anja Feliers haar tienjarig jubileum als thrillerauteur. En om haar jubileum te vieren ligt nu ‘Carte Blanche’, haar tiende thriller rond psychologe Kathleen Verlinden, in de winkelrekken.

Voor de tiende keer neemt Anja Feliers de lezers mee naar psychologe Kathleen Verlinden. Deze keer zoekt Saar hulp bij de bekende psychologe uit Oud-Rekem. Ze is getrouwd met Steven. Samen hebben ze met Arne en Noah twee zoontjes en Saar heeft uit haar vorig huwelijk een dochter.

Sinds een tijdje kampt Saar met een depressie en is ten einde raad. Van haar schoonzus krijgt ze de raad om contact op te nemen met psychologe Kathleen Verlinden. Maar zelf twijfelt ze. Ze is bang dat de buitenwereld te weten komt dat haar gelukkig huwelijk slechts een schijn is. Niemand beseft wat er zich binnen de vier muren van het gezin afspeelt. Ook begrijpt niemand dat ze de lakens deelt met de vijand. Wat ze deelt met Steven schept een band die ze onmogelijk kan verbreken.

Maar toch vreet de relatie elke dag aan haar. Saar beseft dat ze geen enkele andere keuze heeft en gaat bij Kathleen ten rade. Bij het eerste gesprek ondervindt de psychologe dat Saars schreeuw om hulp dringender is dan ze zelf beseft.

Niet alleen het leven van Saar is een puinhoop, ook Kathleens leven komt volledig op zijn kop te staan wanneer een vrouw uit haar verleden onverwachts opduikt en oude wonden openrijt. Maar spreekt de vrouw echt de waarheid? Of is het een verraderlijk spel dat ze speelt?

Ook voelt Kathleen dat haar dochter Julie niet goed in haar vel zit. Maar Julie wil er met haar moeder niet over praten. Alsof ze nog niet genoeg aan haar hoofd heeft, dreigt Kathleen de vriendschap met haar beste vriendin en haar ex te verliezen…

Allereerst wens ik Anja Feliers van harte proficiat met haar jubileum als thrillerauteur. Van jeugdauteur is ze opgeklommen tot een van de succesvolste vrouwelijke thrillerauteurs van Vlaanderen. Net als ik tellen vele lezers de dagen af tot er een nieuwe thriller verschijnt. Want Kathleen Verlinden is een stukje van onze familie geworden. Ik hoop nog vele verhalen over Kathleen te mogen lezen en natuurlijk ook over Caro Westerhof.

‘Carte Blanche’ is de titel van deze sterke psychologische thriller. Carte blanche heeft verschillende betekenissen: je kan carte blanche geven, krijgen of je kan Carte blanche hebben, waarin je helemaal kan doen wat je zelf wilt. Maar het is aan de lezer om te ontdekken waar de titel voor staat. Omdat ik niets van het verhaal wil prijsgeven, ga ik ook de thema’s die door Anja behandeld worden niet vertellen.

Met ‘Carte Blanche’ heeft Anja weer een toppertje geschreven. Net als de voorgaande thrillers uit deze serie speelt het verhaal zich af in Oud-Rekem, het geboortedorp van de auteur. Het recept van de auteur kennen we reeds: een vlot geschreven spannend en realistisch verhaal met geloofwaardige personages, dat je onmogelijk kan wegleggen. Het leven van Kathleen Verlinden vormt de rode draad in deze serie, waarvan je alle delen los van elkaar kan lezen. Maar eenmaal je kennis gemaakt hebt met de Limburgse psychologe, wil je alles over haar weten en verslind je de thrillers allemaal.

Kortom: ‘Carte Blanche’ is een topthriller van Vlaamse bodem!

ISBN 978-94-6383-255-7 – Paperback – 326 blz – Prijs: € 22,00 – Uitgeverij: Pelckmans