Recensie: De familie Claus – Sofie Leyts

De geboren en getogen Brugse auteur Sofie Leyts debuteerde in 2017 met het boek ‘Vitus en een mysterie zo groot als het heelal of misschien nog groter’. Haar 12-jarig zoontje maakte de tekeningen die bij het boek horen. Het verhaal is namelijk opgevat als een dagboek van een jongetje van 12 jaar. Haar eerste boek ging vlot over de toonbank en werd gesmaakt door zowel de jeugd als volwassenen en kreeg lovende kritieken in de pers. Deze zomer verscheen haar tweede boek ‘Jozefien Wachters en de strijd om altijd’.

Intussen viel het talent van Sofie ook op bij de producers van de kerstfilm ‘De familie Claus’ met Jan Decleir in de hoofdrol en waarvan een deel van de opnames deze zomer in Brugge plaatsvonden. “Die mensen hadden mijn eerste boek gelezen en stuurden mij het scenario van ‘De familie Claus’ op. Ze vroegen mij op basis van dat scenario een boek te schrijven. Dat was voor mij een heel erg interessante oefening. Het is niet het soort verhaal dat ik zelf zou verzinnen, ik ben iets meer absurd in mijn verhalen, maar het was boeiend om zo’n mooi kerstverhaal uit te schrijven. Diezelfde productiefirma wil binnenkort opnieuw met me samenwerken,” aldus Sofie.

Het boek ‘De familie Claus’ ligt al te pronken in de winkelrekken en vandaag gaat de gelijknamige Vlaamse kerstfilm van productiehuis Dingie, waarin Jan Decleir in de huid kruipt van de enige echte kerstman, in première op streaming platform Netflix.

Het kerstverhaal van ‘De familie Claus’ speelt zich af in Brugge, de stad waar Sofie woont. Ze werkt er bovendien halftijds als educatief medewerker in de bibliotheek. Sofie’s leven staat dus in teken van het boek!

In dit mooie kerstverhaal maken we kennis met Jules Claus. Na de dood van zijn papa verhuist Jules met zijn mama en kleine zus Noor naar Brugge. In deze stad, waar ook opa Noël woont, wil het gezin een nieuw leven starten.

Terwijl mama gaat werken in de koekjesfabriek, brengt Jules en zijn zus Noor de kerstvakantie door in de speelgoedwinkel van opa Noël. Alhoewel iedereen gek is van Kerst, heeft Jules helemaal niets met de kerstperiode. Hij vindt deze periode vreselijk, meer nog: hij haat Kerst. Want de kerstdagen roepen bij hem alleen maar nare herinneringen op aan de dood van zijn papa vorig jaar.

In de winkel van zijn opa ontdekt Jules een sneeuwbol. Deze magische sneeuwbol verandert zijn leven en schudt zijn wereld voorgoed door elkaar. Hij gaat op avontuur en komt in de verste uithoeken van de wereld terecht. Jules verdiept zich in een lang bewaard familiegeheim en begint zo meer en meer te houden van de mooiste tijd van het jaar…

In 29 hoofdstukken vertelt Jules zijn hartverwarmend kerstverhaal en brengt de kerstsfeer en de magie in jouw huiskamer. Het is heerlijk om te lezen, zowel jongeren als volwassenen zullen van dit prachtige verhaal genieten. Het hoofdpersonage Jules zal iedere lezer ongetwijfeld in zijn hart sluiten. Je beleeft gegarandeerd veel plezier met de magische avonturen van Jules. ‘De familie Claus’ is een echte must read voor alle kerstfans en het boek doet even alle zorgen van dit jaar vergeten.

Nestel je in de sofa met een fleecedekentje en een warme kop chocolademelk en geniet van dit heerlijke magische kerstverhaal. Wedden dat je er niet genoeg van krijgt?

En als je Netflix abonnee bent is het dubbel plezier. Dan kan je het boek lezen én de film bekijken. Wij wensen jullie een fijne kersttijd!

ISBN 978-94-6383-245-8 – Paperback – 132 blz – Prijs: € 13,50 – Uitgeverij: Pelckmans