Recensie: Het kille oog van de hemel – Christine Dwyer Hickey

De Ierse bestsellerauteur Christine Dwyer Hickey heeft elf succesvolle romans op haar naam staan, waarvoor ze meerdere prijzen ontving. Recent won Dwyer Hickey ‘The Walter Scott Prize for Historical Fiction’ en ‘The Inaugural Dalkey Award’ voor ‘The Narrow Land’ (2019).

De roman ‘Cold Eye of Heaven’, die in 2013 bekroond werd als Irish novel of the Year, is vertaald naar het Nederlands en is bij uitgeverij Marmer verschenen als ”Het kille oog van de hemel’. In 2019 verscheen bij dezelfde uitgeverij haar roman ‘De Laatste trein uit Ligurië’.

HET KILLE OOG VAN DE HEMEL

De 75-jarige Farley woont in een buitenwijk van Dublin. Hij is een gepensioneerd juridisch medewerker. Farley is lichamelijk zwak, maar zijn geest is nog scherp. Op een dag wordt Farley midden in de nacht wakker en merkt hij dat hij op de vloer in de badkamer ligt. Hij herinnert zich niet wat er gebeurd is. Is hij gevallen? Heeft hij iets gebroken?

Terwijl hij daar ligt wordt hij ervan bewust dat hij geen pijn heeft en ook geen enkel gevoel in zijn lichaam. Wanneer hij een paar woorden probeert te spreken, komt er niets.

Terwijl hij daar ligt en wacht op hulp, die misschien niet zal komen, maakt hij de balans op van zijn leven. Zijn gedachten komen in de achteruitversnelling en Farley neemt de lezer mee in zijn verleden. Tien jaar geleden, twintig jaar geleden tot zestig jaar geleden, toen Farley nog een kleuter was. Farley herleeft zijn liefdes, de vriendschappen, zijn verliezen en het verraad met de zwarte humor van een echte Dubliner.

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Farley. We zien de samenleving veranderen en krijgen ook een kijk op wat zich afgespeeld heeft in de voorbije zes decennia in zowel Farley’s leven als in het leven in Dublin. De karakterontwikkeling van het hoofdpersonage is prachtig uitgewerkt. Het leven van Farley wordt stukje bij beetje prijsgeven, net alsof je een cadeautje uitpakt.

‘Het kille oog van de hemel’ is naast het fraaie portret van de ups en downs in een doorsnee mensenleven, ook een bitterzoete lofzang op de stad Dublin.

Christine Dwyer Hickey geeft een zeer realistische kijk op een mensenleven en het is alsof je als lezer zelf in het verhaal zit. Het is geen pageturner, maar dat wil niet zeggen dat het geen goede roman is, ‘Het kille oog van de hemel’ is niet voor niets verkozen tot de Ierse roman van het jaar. Het is een boek waarvoor je rustig de tijd moet nemen om het te lezen, met een verhaal dat ieders hart raakt.

ISBN: 9789460684548 – Paperback – 256 blz – Prijs: € 19,99 – Uitgeverij: Marmer