Recensie: De dagen komen en gaan – Hemley Boum

Hemley Boum is in 1973 geboren in Douala, Kameroen en woont nu in Frankrijk. Boum studeerde Sociale Wetenschappen aan de Katholieke Universiteit van Centraal-Afrika in Yaoundé en Internationale Handel aan de Katholieke Universiteit van Lille. Haar werk werd onder andere bekroond met de Grand prix littéraire d’Afrique noir, en genomineerd voor de Ahmadou Kourouma Prize. Haar boek ‘Les jours viennent et passent’ werd naar het Nederlands vertaald en onder de titel ‘De dagen komen en gaan’ uitgegeven door uitgeverij Orlando.

Het verhaal gaat over Anna, een vrouw uit Kameroen die bij haar dochter Abi in Frankrijk woont. Anna lijdt aan borstkanker en samen met Abi gaat ze naar het ziekenhuis in Parijs. Ze wil geen chemotherapie meer en gaat sterk achteruit.

Ze belandt op de afdeling palliatieve zorg. Daar blikt ze terug op haar leven. Ze denkt terug aan haar moeder die stierf wanneer ze geboren werd en aan haar jeugd. Ze haalt herinneringen op over haar schooltijd, over vriendschap en haar man Louis, maar ook over armoede, haar relatie met haar schoonfamilie, de onafhankelijksoorlog en hoe ze gepest werd op het internaat.

Anna is gelukkig met Abi aan haar zijde. Die heeft ook al een bewogen leven achter de rug. Ze verliet Kameroen wanneer ze trouwde met Julien en het koppel vestigde zich in Frankrijk. Abi werkt er voor een gerenommeerd tijdschrift op de afdeling cultuur. Het koppel kreeg met Max een zoon. Maar wanneer Julien ontdekt dat Abi een minnaar heeft, gaan ze uiteen. Door de spanningen in hun relatie wordt Max onhandelbaar, zowel thuis als op school. Het wordt zo erg dat Abi haar zoon terug naar Kameroen stuurt om daar zijn studies af te maken.

In Kameroen vindt Max zijn vrienden Tina, Ismaël en Jenny terug en de vier beleven een geweldige tijd. Maar wanneer Max na zijn studies terug naar Frankrijk verhuist, valt de vriendengroep uiteen. Jenny bekeert zich tot de jihad. Omdat Tine bang is om alleen achtergelaten te worden, volgt ze Jenny en treedt ook toe tot het islamitische geloof. Ze komen terecht in de kampen van de terreurorganisatie Boko Haram. Tina maakt daar, net als zoveel andere vrouwen, een gruwelijke periode door. Ze probeert met de moed der wanhoop te ontsnappen uit de hel waarin ze leeft…

‘De dagen komen en gaan’ is een roman over de hedendaagse geschiedenis van Kameroen en die is niet altijd rooskleurig.

‘De dagen komen en gaan’ bevat een eerlijk en vaak ontroerend verhaal over drie generaties vrouwen uit Kameroen. Aan de hand van hun verhalen krijg je als lezer een beeld over het Afrikaanse land. Het is een roman over liefde en vriendschap, maar ook over oorlog, verkrachtingen en extremisme. Ook schetst de auteur een beeld over het geloof, de cultuur en de gewoontes in haar vaderland.

Met ‘De dagen komen en gaan’ heeft Hemley Boum een boek geschreven dat leest als een trein. En wat mij betreft: een aanrader!

ISBN: 978 94 93081 73 4 – Paperback met flappen – 336 blz – Prijs: € 22,50 – Uitgeverij: Orlando