Recensie: De Diva – Michelle Marly

Uitgeverij Brandt heeft met ‘Moedige vrouwen in de kunst en de liefde’ een succesvolle serie uitgebracht. In deze boekenreeks verscheen eerder ‘Frida Kahlo en de kleuren van het leven’, over de Mexicaanse surrealistische kunstschilderes Frida Kahlo, en de roman ‘Mademoiselle Coco en het parfum van de liefde’, over het leven van Coco Chanel. Nu is er met ‘De Diva’ een derde roman in deze serie verschenen. ‘De Diva’ is geschreven door Michelle Marly. In deze roman maken we kennis met een grote naam uit de kunstwereld: Maria Callas.

Het verhaal begint in 1957. Maria Callas is de grootste operazangeres van haar tijd. Maria Callas, La Divina, ‘de goddelijke’ schittert met haar unieke klank, een stembereik van drie octaven, en haar acteerkwaliteiten in de grootste rollen. De betoverende sopraan brengt iedereen in vervoering.

Voor Maria Callas was het een vermoeiende zomer geweest. De slopende optredens en de vele sociale verplichtingen hadden veel van Maria’s stem gevergd. Ook al werd het haar afgeraden, toch trok ze met het ensemble van het Milanese La Scala naar het prestigieuze Edinburgh festival, waar ze vier optredens gaf.

Omdat haar stem en haar lichaam dringend nood had aan rust, annuleerde ze het vijfde geplande optreden, wat haar niet in dank werd afgenomen. Ze vloog naar Milaan om een paar dagen bij te komen in haar toevluchtsoord aan het Gardameer en maakte van de gelegenheid gebruik om samen met haar echtgenoot Giovanni Battista Meneghini aanwezig te zijn op het herfstbal in Venetië.

Het herfstbal, georganiseerd door haar vriendin Elsa Maxwell, is het hoogtepunt van het filmfestival in Venetië. Maria beleeft de tijd van haar leven op het feest vol glamour en glitter en maakt kennis met beroemdheden uit Hollywood, geldadel, en prinsen en prinsessen. Eén van de gasten is de Griekse reder en miljonair Aristoteles Onassis. Tot grote ontsteltenis van Meneghini schept hun Griekse afkomst een band tussen zijn vrouw en Onassis.

Aristoteles en zijn vrouw Tina nodigen Maria en haar echtgenoot uit om een vakantie door te brengen op hun jacht. Er ontstaat een hechte vriendschap tussen Aristoteles Onassis en Maria. Ze komt tot het besef dat haar huwelijk met Meneghini alleen op haar carrière gebaseerd is. Bij Onassis voelt ze haar niet de diva, maar de vrouw die ze is. Bij hem vindt ze de liefde en geborgenheid, waar ze al van kindsbeen af naar op zoek is. Ze scheidt van Meneghini en is jarenlang de minnares van de Griekse miljonair. Maar na negen jaar komt er een eind aan het sprookje wanneer Onassis haar inruilt voor het icoon Jacky Kennedy. Maria haar hart is gebroken en zal nooit meer helen..

Michelle Marly is het pseudoniem van bestsellerauteur Micaela Jary. Door haar vader, de componist Michael Jary, groeide ze op in de internationale muziekwereld. Ze woont afwisselend in Berlijn en München. In 2018 schreef ze met ‘Mademoiselle Coco en het parfum van de liefde’ ook de tweede roman in deze serie.

Met De Diva’ schreef ze het levensverhaal van Maria Callas, de meest beroemde operazangeres van de wereld. Als operazangeres ongeëvenaard, maar net als ieder mens op zoek naar liefde en geborgenheid.

‘De Diva’ is geen biografie, maar een naar waarheid geschreven roman gebaseerd op een bepaalde periode uit het leven van Callas. Het verhaal is geschreven uit het perspectief van Maria Callas en de auteur behandelt de periode van 1957 tot 1969, het jaar na de breuk met Onassis.

Aan bod komt haar roemrijke carrière die geteisterd wordt door stemproblemen en haar privéleven, dat niet altijd rozengeur en maneschijn is. Michelle Marly schenkt veel aandacht aan de liefdesrelatie die Maria had met Onassis, waar abrupt een einde aan kwam toen Jackie Kennedy in zijn leven verschijnt.

Michelle Marly brengt met haar heerlijke en vlotte schrijfstijl Maria Callas tot leven. Ze schrijft heel gedetailleerd, beeldend en met veel gevoel. De auteur heeft de gave om de personages echt tot leven te brengen in haar roman. Met ‘De Diva’ schreef Michelle Marly een indrukwekkend portret van Maria Callas, waarin we haar niet alleen leren kennen als diva, maar ook als persoon. Deze aangrijpende roman over Maria Callas is een echte must-read!

ISBN: 9789493095403 – Paperback – 368 blz – Prijs: € 15,00 – Uitgeverij: Brandt