Recensie: T. – Conner Rousseau

Conner Rousseau (sp.a), de jongste partijvoorzitter uit de geschiedenis van ons land, heeft met ‘T.’ een boek geschreven. Het is geen klassiek politiek boek geworden, Conner is dan ook geen gewoon politicus. De 28-jarige Conner Rousseau is erin geslaagd de politiek aantrekkelijker te maken en zijn sociaaldemocratische partij opnieuw op de kaart te zetten.

In zijn eerste boek vertelt Conner Rousseau op zijn eigen manier, met de nodige humor en quotes, zijn levensverhaal waarin De Barkentijn, het jeugdvakantiecentrum van het socialistische ziekenfonds in Nieuwpoort-Bad, een belangrijke rol in speelt.

‘T’, de titel van het boek, verwijst naar een jongen die hij kende vanop het jeugdkamp en die op zijn dertiende overleed aan kanker. T. heeft niet de kans gehad om van zijn leven iets te maken. Conner beseft dat hij geluk heeft om te leven en dat besef helpt hem in het relativeren.

“Die ene letter op mijn hand gaf mij energie en doorzettingsvermogen.”

Conner Rousseau is een gedreven en enthousiaste jongeman. En dat heeft hij geleerd in De Barkentijn, waar hij elke zomer als vrijwilliger ging helpen. Daar heeft hij leren omgaan met mensen en leerde hij er luisteren en helpen. Met vallen en opstaan is hij er gewaardeerde monitor geworden en zijn visie op de samenleving is in het jeugdvakantiecentrum ontstaan.

Je hoeft helemaal niet geïnteresseerd te zijn in politiek om dit boek te lezen.

In zijn boek geeft King Connah zijn ongezouten mening over o.a. hoofddoeken wel of niet dragen, kinderarmoede, streng en sociaal zijn, het recht op ouderschap en verplichte taalcursussen.

Conner vertelt honderduit over zijn schooltijd, de rel die er ontstond wanneer hij besloot om naar het College te gaan, zijn C-attest in het vijfde middelbaar en welke weg hij heeft afgelegd om uiteindelijk partijvoorzitter te worden. Afsluiten doet hij met Q&A. Conner selecteerde dertien uit de vele duizenden vragen die hij mocht ontvangen op zijn Instagram account.

“Wie nooit liefde, warmte en stabiliteit heeft gekend, is getekend voor het leven.”

‘T’ is een eigentijds, fris en vlot geschreven boek van Conner Rousseau, waarin we de mens achter de politicus leren kennen. In zijn eigen manier, met hier en daar een (Engelse) quote en een vloek, vertelt de 28-jarige voorzitter van de sp.a (weldra VOORUIT) honderduit over zijn leven en de politiek. Naast het verhaal staan er in het boek ook QR-codes, om zo meer informatie te vinden over de behandelde onderwerpen.

“Hope for the best, plan for the worst, right?

‘T’ is een boek met een verhaal van een politieker die jong en enthousiast is, die leeft tussen de mensen en een luisterend oor biedt. Of je nu socialist, liberaal, christendemocraat of communist bent, je hoeft als lezer niet eens te zijn met zijn vernieuwende aanpak om aan politiek te doen. Toch staan er veel punten in het boek die je doen nadenken en daarom is het de moeite om dit boek te lezen!

ISBN: 9789463933285 – Softcover – 192 blz – Prijs: € 22,99 – Uitgeverij: Borgerhoff & Lamberigts