Recensie: Het Minivolkje – 36 kleine amigurumi om te haken – Olka Novytska

on

‘Het Minivolkje’ van Olka Novytska is een boek met 36 verschillende amigurumi om te haken. De figuurtjes vormen samen een magische wereld met een koning en koningin, , prinsen en prinsessen, een ridder, een hofnar, een draak, een eenhoorn, en vele andere figuurtjes.

Amigurumi is een Japanse techniek waarbij je poppetjes, knuffeltjes en andere 3D vormen haakt. De in het rond gehaakte poppetjes zijn in Japan razend populair. Ook Vlaamse en Nederlands hakers zijn meer en meer in de ban van deze poppetjes.

‘Het Minivolkje’ is een zeer verzorgd, duidelijk en kleurrijk boek voor zowel beginnende als gevorderde hakers. Voor je eraan begint, eerst het hoofdstuk over de benodigdheden en weetjes doornemen. Daarna worden alle steken duidelijk uitgelegd, met tekeningen en via een QR-code kun je van elke steek een online video-instructie bekijken. Daar wordt stap voor stap de techniek getoond. Zeer interessant!

Wanneer je alle steken onder de knie hebt, begin je met het basispatroon. Dit is het patroon voor het hoofdje, wat voor alle mensen van het Minivolkje hetzelfde is.

Daarna heb je de keuze uit de 36 verschillende amigurumi om te haken. Steeds vind je de moeilijkheidsgraad, de grootte van het poppetje en een lijstje met het nodige materiaal terug. De werkwijze wordt zeer duidelijk en stap voor stap uitgelegd. Dankzij de instructies en de bijhorende foto’s kan iedereen leuke poppetjes haken. 

Dankzij ‘Het Minivolkje’ van Olka Novytska kun je je eigen koninkrijk haken. De poppetjes passen precies in een kleine hand, zodat kinderen kunnen spelen met dit Minivolkje en hun fantasie laten werken. Zelf kun je aan de figuurtjes nieuwe hoedjes en kapsels toevoegen en zo creëer je eigen amigurumi-fantasiewereld!

Scan de QR-code of bezoek de website van amigurumipatterns om je foto’s te delen of inspiratie te vinden.

Olka Novytska

De Oekraïense Olka Novytska is de ontwerper van de gehaakte figuurtjes uit dit boek. Ze houdt al van kindsaf van handwerk, zoals kralen rijgen, borduren en naaien. Sinds ze haken ontdekte is ze helemaal in de ban van de amigurumifiguurtjes.

Ze ontwerpt duidelijke patronen voor het haken van de figuurtjes, waar ook beginnende hakers mee aan de slag kunnen gaan.

ISBN 978-94-6383-296-0 – Paperback met flappen – 144 blz – Prijs: € 17,50 – Uitgeverij: Pelckmans/Forte Creatief

https://www.pelckmansuitgevers.be/het-minivolkje.html#gref