Recensie: Reizen Waes Vlaanderen – Tom Waes & Sophie Allegaert

De Vlaamse acteur, televisieregisseur en presentator Tom Waes begon in 2012 met het reisprogramma ‘Reizen Waes’, waarin hij gevaarlijke of opmerkelijke plaatsen bezoekt. Hij was in 2020 met zijn tv-ploeg aan het werk in het Japanse Hokkaido wanneer de coronacrisis uitbrak. Een week later ging België in lockdown en kon Tom geen opnames meer maken voor zijn programma.

Door het coronavirus zocht Tom uit of hij in eigen land op avontuur kon gaan. Hij deed een oproep en kreeg vele duizenden reacties van mensen die bijzondere verhalen hadden, unieke belevenissen of mooie plekken in Vlaanderen kenden. Met ‘Reizen Waes: Vlaanderen’ trok Tom Waes in de zomer van 2020 door de vijf Vlaamse provincies en Brussel. Hij verzamelde straffe verhalen, vreemde tradities, at rare gerechten en leerde onbekende sporten, hobby’s en spraakmakende figuren kennen.

Naast de tv-reeks op één en op NPO 3 is er het boek ‘Reizen Waes Vlaanderen’. Daarin staan alle plaatsen die Tom bezocht in Vlaanderen. Zo bezocht hij onder andere het polderdorpje Doel, een Thaise tempel in Koekelare en ging hij kajakken in hartje Brussel. Hij at muskusrat in Gent, reed mee met de motorbende Property of Jesus in Houthalen-Helchteren, trok met sledehonden door het Nationaal Park Hoge Kempen en ging in Antwerpen buurten bij de joodse gemeenschap. Verder vertellen Maaike Cafmeyer, Martin Heylen, Tijs Vanneste, Imke Courtois en Luc Haekens over hun stad of dorp.

In het boek staat meer dan wat er op televisie te zien was. Enkele markante verhalen die het programma niet haalden, vind je terug in dit boeiend avonturenboek. En achteraan het boek geeft Tom Waes nog tien suggesties per provincie. Van logeren over proeven tot doen.

‘Reizen Waes Vlaanderen’ is niet een zoveelste reisgids over Vlaanderen. Het boek bevat meer dan 50 unieke, vaak onbekende plaatsen die zeker de moeite waard zijn om te bezoeken. We gaan vaak naar het buitenland op reis, wees in deze moeilijke tijden eens een toerist in eigen land en ga, met dit boek in de hand, mee op stap met Tom Waes.

‘Reizen Waes Vlaanderen’ is een mooi, verzorgd boek dat naast de verhalen ook prachtige foto’s bevat. Een aanrader!

ISBN: 9789022337363 – Paperback – 192 blz – Prijs: € 24,99 – Uitgeverij: Manteau

Reizen Waes Vlaanderen