Recensie: Baantjer 88 ~ De Cock en de schim uit het verleden – Peter Römer

Appie Baantjer, een van Nederlands meest geliefde schrijvers, heeft de Amsterdamse rechercheur De Cock onsterfelijk gemaakt. Op televisie werden er 12 seizoenen van ‘Baantjer’ uitgezonden en was toen de best bekeken Nederlandse serie ooit. Van de boeken van Appie Baantjer werden meer dan 7 miljoen exemplaren verkocht; een tot op heden nog steeds ongeëvenaarde prestatie voor een Nederlandse auteur. Op 29 augustus 2010 overleed de schrijver, na een kort ziekbed.

Deel 70 is de laatste ‘De Cock’ van Appie’s hand, tegenwoordig schrijft Peter Römer de nieuwe delen in de immer succesvolle serie. Met ‘De Cock en de schim uit het verleden’ is inmiddels het achttiende boek uit de reeks verschenen dat door Römer geschreven werd. Met zoals steeds in de hoofdrollen rechercheur De Cock en zijn assistent Vledder van het politiebureau Warmoesstraat in Amsterdam.

De Cock en de schim uit het verleden

Wanneer een makelaar in een huis in de Van Eeghenstraat een geraamte in een verborgen ruimte aantreft, wordt rechercheur De Cock geconfronteerd met een zaak van meer dan 30 jaar geleden. Toen voerde hij een onderzoek, samen met zijn toenmalige collega Andy Ruiter, naar de vermissing van Lucas Kallenbach. Lucas woonde toen samen met zijn broer Richard in dit herenhuis en is nooit teruggevonden.

De Cock heeft het vermoeden dat het geraamte van Lucas Kallenbach is. De verdwijningszaak is zo na al die jaren uiteindelijk opgelost, maar de Amsterdamse rechercheur wil weten door wie Lucas vermoord werd.

De Cock denkt dat Richard de dader is, maar die is na een val van de trap buiten bewustzijn en ligt in het ziekenhuis. Het is de huishoudster Yvon Scholte die Richard in zijn huis gevonden heeft. Het enige familielid van de broers is hun neef Eddy Kallenbach, Die erft het statige pand, wat hem goed uitkomt. Want Eddy zit tot over zijn oren in de schulden. Maar dan krijgt De Cock een verontrustend telefoontje van het ziekenhuis…

De Cock (met Cee-Oo-Cee-Kaa) bijt zich vast in deze zaak, ondervraagt alle verdachten en wanneer alle puzzelstukjes in elkaar vallen, komt hij met de waarheid naar buiten. En die is zeer verrassend!

En dan is er nog Dick Vledder, die heeft van Buitendam een aanbod gekregen om promotie te maken bij de politieregio Oost-Brabant. Het ziet er naar uit dat De Cock in de toekomst verder moet zonder zijn vaste compagnon…

‘De Cock en de schim uit het verleden’ is het 88ste deel uit de reeks. Het is een boek vol spanning, humor en met uitstekend speurwerk van De Cock, die samen met Keizer en Vledder deze zaak probeert op te lossen.

‘De Cock en de schim uit het verleden’ is een vlot geschreven boek, het verhaal zit goed in elkaar, is niet ingewikkeld, en heeft een uitstekend en verrassend plot. Dit boek is ook als e-book en luisterboek beschikbaar.

Peter Römer heeft na de dood van Appie Baantjer de succesvolle ‘De Cock’-reeks uitstekend voortgezet, want na al die jaren is deze populaire detectivereeks nog steeds een plezier om te lezen!

ISBN: 9789026152269 – Paperback – 160 blz – Prijs: € 10,99 – Uitgeverij: De Fontijn