Recensie: Maanlicht van een andere planeet – Herman Brusselmans

Herman Brusselmans heeft al meer dan 80 boeken geschreven, waarvan 56 romans. In 1984 debuteerde hij als romanschrijver met ‘Prachtige ogen’. Zijn nieuwste boek ‘Maanlicht van een andere planeet’ is sinds kort verkrijgbaar in de boekhandel.

In ‘Maanlicht van een andere planeet’ speelt Louis Tinner de hoofdrol. Louis kennen we nog uit de romans ‘De man die werk vond’ (1985), ‘Nog drie keer slapen en ik word wakker’ (1998) en ‘Trager dan de snelheid’ (2010).

Louis is intussen een zestiger en is weduwnaar, zijn vrouw en zoon zijn allebei verongelukt. Louis woont in een flat, boven een restaurant in de Burgstraat in Gent.

Hij is eenzaam en dwaalt door de stad. Hoewel hij zich niets aantrekt, heeft hij over alles en iedereen een ongezouten mening. Hij is recht voor de raap, brutaal, grof en geeft vaak seksistische opmerkingen. Louis vertelt zijn gedacht over o.a. de Spaanse Conchita, de politici, de hoeren, de familie Plastuyt, de vuilkar en over een meisje met een korte rok, een truitje dat haar buik exposeert en huizenhoge hakken.

In ‘Maanlicht van een andere planeet’ volgen we het leven van deze zestiger. Louis is een kettingroker, heeft last van diarree en heeft weinig of geen vrienden. Hij sleept zich voort door zijn leeg bestaan en probeert zijn leven te vullen, maar dat is niet zo voor de hand liggend. Hij vindt van zichzelf dat hij gerust een derderangswreker kan zijn die de slechtheid op aarde op een sloffende manier ongedaan zou willen maken, zolang dat niet al te veel moeite kost. En dan gebeuren er een paar dingen die Tinner opnieuw tot een ongebonden held van z’n eigen tijd en ruimte maken…

‘Maanlicht van een andere planeet’ is een roman die de vele fans zal bekoren. Na elf jaar heeft de auteur eindelijk opnieuw een boek geschreven met Louis Tinner in de hoofdrol. Het verhaal leest vlot, is amusant en is geschreven in de stijl  zoals we dat gewoon zijn van Brusselmans. In zijn boeken schopt de schrijver graag tegen de schenen, gebruikt hij vaak brutale taal en zijn romans bevatten steevast een flinke dosis seks. Velen vinden zijn boeken geweldig, anderen vinden het maar niks. Je bent voor of tegen de schrijfstijl van Herman Brusselmans, er is geen tussenweg.

ISBN: 9789044647563 – Paperback – 184 blz – Prijs: € 19,99 – Uitgeverij: Prometheus