Recensie: Cyriel – Eline Trenson

De Gentse psychologe Eline Trenson heeft met ‘Cyriel’ een fictieve roman geschreven over ouder worden en de wantoestanden die er zijn in de verzorgingstehuizen.

De aanleiding van dit boek was de Pano-reportage op Canvas over de ergerlijke situaties in commerciële woonzorgcentra. Eline was geschokt na het bekijken van de beelden en begon te schrijven, met dit boek als resultaat.

De 92-jarige voormalige dokter Cyriel Van Daele liet zich twee jaar geleden vrijwillig opnemen in WZC Fortuna. Hoewel hij nog zowel fysiek als mentaal in orde was, wou hij niet tot last zijn van zijn kinderen en kleinkinderen en wenste hij zijn oude dag door te brengen in het bejaardenhuis. Hij dacht dat hij in de hemel zou terechtkomen, maar het woonzorgcentrum heeft meer weg van de hel…

Cyriel merkt al snel dat er vele zaken mislopen. Het personeel is er vriendelijk en behulpzaam, maar ze zijn onderbemand en kunnen niet voldoende aandacht schenken aan de bewoners, met alle gevolgen vandien. Cyriel is geschokt over welke mensonwaardige toestanden hij ziet en besluit te gaan schrijven. En hij windt er geen doekjes om en legt de vinger op de wonde. Met het schrijven van zijn bevindingen probeert hij zijn waardigheid te behouden.

Naast de verhalen uit het verzorgingstehuis vertelt Cyriel zijn levensverhaal. Over zijn geboorte, zijn moeder stierf in het kraambed, en over zijn vader die niet van hem hield. Gelukkig kon hij rekenen op zijn stiefmoeder, van wie hij wel de nodige liefde en aandacht kreeg. Verder vertelt hij over de Tweede Wereldoorlog, die ook het gezin Van Daele niet spaarde, over zijn studies geneeskunde, zijn kinderen en kleinkinderen en zijn liefdesleven, want Cyriel hield ook van de vrouwtjes…

‘Cyriel’ is een roman met een pakkend, pijnlijk, ontroerend en realistisch verhaal over een tweeënnegentigjarige man die in woonzorgcentrum Fortuna verblijft. Dat het vaak misloopt in een WZC, meestal te wijten aan personeelstekort, is algemeen geweten. Het verhaal van Cyriel mag dan wel fictief zijn, het is zo confronterend en herkenbaar voor velen.

Niet elk woonzorgcentrum is hetzelfde, toch horen of lezen we vaak over schrijnende toestanden binnen het WZC. Deze roman van Eline Trenson kaart een aantal pijnpunten aan en zolang er niet meer personeel beschikbaar is, zullen die wantoestanden blijven bestaan.

‘Cyriel’  is een roman met een verhaal dat veel waarheid en levenslessen bevat, dat je tot nadenken aanzet en waar je stil van wordt. Na haar debuutroman ‘Vergeten verdriet’ uit 2018 heeft de Gentse auteur met ‘Cyriel’ een opnieuw uitstekend boek geschreven over een zwaar thema, waar gelukkig veel humor en relativeringszin in zit. Deze roman bevat korte hoofdstukken, wat makkelijk leest, is vlot geschreven en het liefst van al wil je dit boek in één ruk uitlezen!

‘Cyriel’ is een absolute aanrader, want vroeg of laat komt iedereen wel eens in aanraking met een verzorgingstehuis.

De auteur

Eline Trenson (1983, Gent) is klinisch psycholoog en psychoanalytisch therapeut. Na elf jaar aan de Universiteit Gent gewerkt te hebben als coördinatrice van de permanente vorming psychoanalytische therapie zette ze samen met haar man haar schouders onder een opleidingscentrum in de Franse Périgord Noir. Het Gedachtegoed biedt cursussen filosofie, psychoanalyse, cultuur en maatschappij aan en verwelkomt iedereen die warm wordt van kritisch denken, lezen en zinvolle dialoog. ‘Cyriel’ is na ‘Vergeten verdriet’ haar tweede roman.

ISBN: 9789022337691 – Softcover – 368 blz – Prijs: € 21,99 – Uitgeverij; Manteau