Recensie: Het geheim van Victoria – Klaartje van Setten

Klaartje van Setten studeerde Frans in Utrecht en is bedrijfsjournalist. Ze verhuisde in 2006 met haar gezin naar Zwitserland om er een vijf sterren chalet te runnen. Sinds 2010 woont ze weer in Nederland. In 2019 debuteerde ze met de roman ‘Onder Sterren’. Deze heerlijke roman over celebrities die hun vakantie doorbrengen in de vijf sterren chalet in Crans Montana en hun decadente leven, is deels gebaseerd op haar eigen ervaringen in Zwitserland. Nu ligt de tweede roman van Klaartje van Setten in de winkelrekken met als titel ‘Het geheim van Victoria’.

Het verhaal draait rond het hoofdpersonage Josefien en haar kinderen Victor en Saar. Zeventien maanden geleden kreeg Josefien totaal onverwacht een brief van gravin Victoria, de tante van haar ex Jean. Deze brief veranderde haar leven totaal. De gravin vraagt aan Josefien om beheerder van haar luxe chalet ‘La Comtesse’ in Zwitserland te worden. Josefien droomde al een tijd van rust en ruimte en nam het aanbod aan. Ze verhuisde met haar gezin en haar trouwe viervoeters Does en Elfje van het centrum van Amsterdam naar Zwitserland. De luxe chalet ligt hoog op een berg vlakbij het mondaine skioord Crans-Montana. Door zijn luxe en privé ligging is de chalet een geliefde plek van superrijken om hun vakantie doorbrengen.

Josefien begint halsoverkop en zonder enige voorkennis aan het runnen van de chalet, wat ze toch een beetje onderschat heeft. Want haar gasten zijn veeleisend. Haar gebrek aan ervaring strooit soms roet in het eten, maar Josefien is heel inventief en probeert alle wensen in te willigen en alle problemen op te lossen.

Ondertussen woont Josefien met haar gezin al zeventien maanden in Zwitserland en runt nog steeds de luxe chalet ‘La Comtesse’, die haar nagelaten is door gravin Victoria. Het gezin heeft zich al goed ingeburgerd in de lokale dorpsgemeenschap en heeft al veel ervaring met het ontvangen van de superrijke gasten. Maar op financieel gebied valt het runnen van de chalet altijd niet mee. Ook omdat ze een extra lening heeft afgesloten voor haar ex Jean, van wie ze nog zielsveel houdt en hem moeilijk iets kan weigeren.

Vol goede moed begint Josefien aan haar tweede winterseizoen, maar dat loopt ook niet van een leien dakje. Want de maand voordat de eerste gasten arriveren crasht haar laptop en is ze al haar boekingsgegevens kwijt. Vanaf dan lijkt de ene ramp zich op de andere te stapelen. Om het chalet voor de ondergang te behoeden, neemt Josefien steeds meer risico’s en zet ze zelfs haar relatie met dierenarts Kurt op het spel.

Dan maakt ze kennis met Jules, een rijke zakenman en rokkenjager die in Zwitserland op zoek is naar bepaalde jeugdherinneringen. De ontmoeting met Jules maakt iets los in haar. Zijn charmes zijn onweerstaanbaar. Als ze hem beter leert kennen, komt ze te weten dat hij gravin Victoria gekend heeft. Josefien komt erachter dat de gravin een groot geheim had, een geheim dat alles kan veranderen. Kan Josefien dit geheim van Victoria bewaren? En wil ze dat eigenlijk wel?

‘Het geheim van Victoria’ is de tweede roman van Klaartje van Setten die zich afspeelt in de luxe chalet in Zwitserland. Ook al is deze roman een vervolg op de eerste, de boeken zijn perfect los van elkaar te lezen.

In deze fantastische feel-good roman krijgen we terug een inkijk in het leven van Josefien en maken we kennis met de hoogstaande gasten die in de chalet verblijven. Net zoals in de eerste roman stellen de gasten weer bizarre, absurde en gekke eisen tijdens hun verblijf en Josefien wringt zich in duizend bochten om hun wensen te vervullen. En dat is niet alles, want ze heeft zo ook haar eigen problemen. Niet alleen op financieel- maar ook op persoonlijk vlak. En dan is er nog het geheim van Victoria. Hoe gaat Josefien deze keer alles tot een goed einde brengen?

Klaartje van Setten heeft een heerlijke en beeldige schrijfstijl. Ze schrijft met veel gevoel voor humor en brengt de personages echt tot leven. Dit verhaal bestaat uit twee verhaallijnen, enerzijds de avonturen van Josefien en anderzijds het verhaal van Jules. Klaartje van Setten verweeft de twee verhalen naadloos in elkaar tot een verhaal dat van in het begin tot op het einde blijft boeien. Kortom met ‘Het geheim van Victoria’ schreef Klaartje van Setten een mooi, meeslepend en hartverwarmend verhaal met veel humor dat je in één ruk uitleest.

ISBN: 9789022586464 – paperback – 320 blz – Prijs: € 19,99 – Uitgeverij: Boekerij