Recensie: De Doden voorbij – Jo Claes

Auteur Jo Claes debuteerde als schrijver in 1985 met de verhalenbundel ‘De Stenen Toren’ waarvoor hij in 1986 de Prijs voor het Beste Debuut ontving. Nadien volgden nog een achttal novelles en romans, tot hij in 2002, na de publicatie van de roman ‘Quarantaine’, stopte met het schrijven van fictie.

Van 2002 tot 2008 volgde een reeks non-fictie werken over mythologie, hagiografie en iconografie. Daarnaast is de auteur gespecialiseerd in de apocriefe literatuur, de religieuze kunst en de Romeinse sagenwereld.

In 2008 verscheen ‘De zaak Torfs’, de eerste misdaadroman met de Leuvense inspecteur Thomas Berg als hoofdpersonage. En met succes, want in 2013 werd zijn zesde misdaadroman ‘Getekend vonnis’ genomineerd voor de Gouden Strop en de Diamanten Kogel. Het volgende boek ‘De mythe van Methusalem’ won de Gouden Strop én de Hercule Poirot Publieksprijs. Ook in 2017 won Jo Claes met ‘Het gewicht van de haat’ de Hercule Poirot Publieksprijs. Sinds kort is ‘De doden voorbij’, het vijftiende boek met inspecteur Thomas Berg in de hoofdrol, verschenen.

De doden voorbij

Leuven wordt opgeschrikt wanneer er op enkele dagen tijd twee mannen in hun woning door een inbreker worden neergeslagen. De ene is Walter Hogenhuys, een 69-jarige voormalig docent Europese Literatuurgeschiedenis, die gepassioneerd is door boeken. Elke dag komt hij en zijn vrienden Leopold en Maarten bijeen in café Gambrinus in Leuven. Na een ruzie met Maarten, die ook een boekenverzamelaar is, vertrekt Walter naar huis waar hij een inbreker betrapt, een hard klap krijgt en dood op de vloer valt.

Het andere slachtoffer is Jozef Van Brussel, die twee dagen later een inbreker betrapt in zijn galerij. Een donkere, dreigende gestalte verkoopt hem een harde klap op zijn achterhoofd. Het is zijn dochter Dorien die haar vader ‘s anderendaags gewond vindt en de politie verwittigt. Jozef sterft enkele dagen later in het ziekenhuis aan zijn verwondingen.

Hoofdinspecteur Thomas Berg en zijn team komen ter plaatse. In de galerij werd een kostbaar kunstwerk van George Minne gestolen en vervangen door een waardeloos beeldje. Bij Hogenhuys werd er een zeldzame brief van Gustave Van de Woestyne ontvreemd. Berg ontdekt dat er in de twee gevallen een verwijzing is naar Gambrinus, een plaatselijke, folkloristische figuur. In tegenstelling tot zijn collega’se is de hoofdinspecteur ervan overtuigd dat de twee moordzaken iets met elkaar te maken hebben..

Zijn het twee afzonderlijke zaken of kenden de slachtoffers elkaar? Gaat het in beide gevallen over moord of onopzettelijke doodslag? Is hier een psychopaat aan het werk? En wat heeft Gambrinus, de allegorische bierkoning, te maken met deze moorden? Hoe goed Thomas Berg en zijn team hun best doen, het onderzoek schiet geen meter op.

En dan valt er een derde slachtoffer. Het is iemand uit de vriendenkring van Berg, waardoor hij persoonlijk bij de zaak betrokken wordt en het emotioneel erg moeilijk krijgt. En ook hier treffen de speurders een verwijzing bij het lijk aan. Berg staat voor zowel de moeilijkste als de meest emotionele zaak uit zijn carrière..

‘De doden voorbij’ is opnieuw een uitstekende misdaadroman van Jo Claes. Een roman die ingedeeld is in zes episodes, die op hun beurt ingedeeld zijn in korte hoofdstukken. Het verhaal speelt zich af in Leuven in mei 2019 en chronologisch worden de gebeurtenissen weergegeven.

Jo Claes heeft met ‘De doden voorbij’ een verhaal geschreven waarin elk puzzelstukje perfect past en de auteur heeft ook een stukje geschiedenis verwerkt in deze misdaadroman. De setting is zeer goed beschreven, de personages zijn levendig weergegeven en de verhaallijnen kloppen perfect. Dat Claes veel research heeft gedaan voor dit boek, merk je al snel als lezer. Hij laat niets aan het toeval over en ondanks het feit dat het boek een fictief verhaal bevat, voelt het aan alsof of het waargebeurd is.

Eindigen doet deze misdaadroman met een zeer ingenieus in elkaar gezet en verrassend plot, dat zodanig spannend is dat je verplicht wordt om verder te lezen!

‘De doden voorbij’ is een absolute must read voor zij die van Vlaamse misdaadromans houden!

ISBN: 9789089249210 – Paperback – 414 blz – Prijs: € 21,99 – Uitgeverij: Houtekiet