Recensie: Duupje – An Swartenbroekx, met illustraties van Dieter Steenhaut

An Swartenbroekx blaast Duupje nieuw leven in!

An Swartenbroekx kennen we allemaal als Bieke uit ‘F.C. De Kampioenen’. Ze is ook scenariste van een hele reeks afleveringen van ‘F.C. De Kampioenen’ en de vier Kampioenen-films. Ook schreef ze afleveringen van ‘Verschoten & Zoon’, sketches, het komische theaterstuk ‘Tarara!’ en het scenario van de film ‘De grote geldroof’ van De Buurtpolitie. En sinds kort debuteerde ze met ‘Duupje’ als kinderboekenauteur.

Het was haar vader René die het personage Duupje creëerde in 1982. Elf jaar lang verscheen er wekelijks een ‘Duupje’ in Zonneland, het bekende educatieve jeugdmagazine voor de derde graad. Ook verschenen er 47 afleveringen van Duupje op televisie.

Met de verhalenbundel ‘Duupje’ treedt An Swartenbroekx zovele jaren later in de voetsporen van haar vader. De verhalen zijn aangepast naar eigentijdse situaties, zonder afbreuk te doen aan de sympathieke humor en herkenbaarheid van deze kwajongen. Een Vlaamse klassieker dus, nu op maat van een nieuwe generatie.

Pieter-Jan Dubois, door iedereen bekend als ‘Duupje’ is een tienjarige jongen uit het vierde leerjaar. Hij heeft nooit goede punten, behalve op turnen. Studeren doet hij niet graag, het liefst van al haalt hij grapjes uit. Met zijn goedbedoelde, hilarische en avontuurlijke ideeën wordt hij steeds weer de dupe van zijn eigen streken. Soms is hij een rebel, maar meestal heeft hij gewoon een aardige jongen een heel klein hartje.

Duupje woont samen met zijn mama en papa en oudere zus Greet. Verder maken we in zijn dagboek kennis met Bonneke, zijn buurjongen Tom, meester Frank en zijn klasgenote Marieke.

‘Duupje’ bevat 43 korte verhalen voor kinderen vanaf 8 jaar. Leuke, grappige verhalen over de sympathiekste kwajongen van Vlaanderen. Naast de dagboekverhalen zijn zeker de illustraties van Dieter Steenhaut vermeldenswaardig. Dieter is een nieuw talent uit de gerenommeerde Standaard Uitgeverij-stal. Hij geeft Duupje een nieuwe, eigentijdse vorm waarin iedere acht- tot twaalfjarige zich zal herkennen!

ISBN 978 90 02 27306 3 – Paperback – 136 blz – Prijs: € 13,99 – Uitgeverij: Standaard Uitgeverij