Recensie: Verloren Levens – Guy Prieels

Guy Prieels, die eerder kleinkunstenaar, makelaar en kunsthandelaar was, debuteerde als schrijver in 2007 met het boek ‘Duisterlicht’. In 2016 werd zijn boek ‘De wraak van meneer Jules’ genomineerd voor de Hercule Poirotprijs. Met ‘Verloren Levens’, heeft hij zijn negende boek geschreven. Deze roman bevat een waargebeurde verhaal over de Tweede Wereldoorlog en over Vlaamse collaborateurs.

Marie-Louise Jongbloed, Mimi voor de vrienden, woont in Gent samen met haar ouders en haar broer Paul. Het is 1938, Mimi is zeventien wanneer ze de veertigjarige vrijgezel Jules Malbrun leert kennen. Hij is een ingenieur die ook opdrachten uitvoert voor de Intellignece Service, de Britse geheime dienst. Hij brengt het hoofd van Mimi op hol en ze valt voor de charmes van de veel oudere, charmante vrouwenversierder.

Jules onderricht Mimi in de wereld van de spionage en ze wordt een uitstekende agente. Ze voert de opdrachten van Malburn uitstekend uit en in 1942 maakt ze voor het eerst kennis met Herman Note, de Vlaams-nationalistische leider die de Zwarte Brigade aanvoert en bovendien als vertrouwensman voor de Abwehr, de Duitse contraspionage werkt. Herman is smoorverliefd op haar. Het is echter Mimi’s bedoeling om de geheimen van de leider van de Zwarte Brigade te stelen en niet zijn hart.

Mimi gaat intussen verder met het opsporen van informatie, geheimen die ze al dan niet tussen de lakens te weten komt. Zo ontmoet ze toevallig de 43-jarige Willy Hellmig, een oberleutnant der Feldgendarmerie. Ze verleidt hem en komt zo meer te weten over de razzia’s die de Duitsers gaan uitvoeren. Ze bezoekt Willy regelmatig en de twee hebben een vurige relatie. Ze kan haar relatie niet verborgen houden voor haar ouders en de buren, die zich afkeren tegen haar.

Na een dodelijk schietincident met haar Duitse minnaar, riskeert Mimi wegens spionage te worden veroordeeld tot de doodstraf. Zij doet een beroep op Herman en hoewel hij haar compleet onverschillig laat, gaat ze daarbij verder dan enige vrouw bereid is te gaan…

‘Verloren Levens’ is een pracht van een roman van Guy Prieels, gebaseerd op ware feiten, die deels gefictionaliseerd zijn en waarvan de namen van de hoofdpersonen veranderd zijn.

De auteur, die eerder succesvolle romans zoals ‘Bloedbroeders’ en ‘De wraak van meneer Jules’ schreef, heeft met zijn nieuwste werk opnieuw een spannend oorlogsverhaal geschreven. Een verhaal dat leest als een trein, het is zo beeldend geschreven dat je steeds verder wilt lezen.

Over de Tweede Wereldoorlog zijn al vele boeken verschenen, steeds opnieuw verschijnen er romans die telkens weer een andere inkijk geven op de gruwelijke gebeurtenissen die zich afspeelden tijdens de oorlog. In ‘Verloren Levens’ komen we meer te weten hoe de Vlaamse collaborateurs, de Britse geheime dienst en de Duitse contraspionage werkten.

Guy Prieels heeft met zijn negende boek een uitstekende roman geschreven, als lezer val je van de ene verbazing in de andere en kom je een stukje meer te weten over welke zaken zich afspeelden tijdens de Tweede Wereldoorlog. ‘Verloren Levens’ is een roman waarvan ik hoop dat die ooit verfilmd wordt!

ISBN: 9789089249258 – Paperback – 320 blz – Prijs: € 21,99 – Uitgeverij: Houtekiet – Ook verkrijgbaar als e-book