Recensie: Fast Food 2 – Sandra Bekkari

Met de zomer in aantocht zetten we graag even het boek ‘Fast Food 2’ van Sandra Bekkari in de kijker. Want wanneer de zon eindelijk zal schijnen, willen we er niet alleen goed uitzien, we willen ook met een minimum aan tijd een gezonde maaltijd op tafel toveren.

‘Fast Food 2’ bevat net als het eerste deel 80 recepten waarmee je in gemiddeld dertig minuten een heerlijk en gezond gerecht mee kunt klaarmaken. 80 nieuwe recepten voor een gezond ontbijt, snelle tussendoortjes, heerlijke en gezonde lunchgerechten en eenvoudige, smaakvolle avondmaaltijden. In het boek staan een paar klassiekers die Sandra in een nieuw jasje stopt, zodat ze even lekker, maar lichter en gezonder zijn.

‘Fast Food 2’ bevat naast de recepten een twintig bladzijden tellende inleiding. Daarin legt Sandra de Sana-methode, het zevenstappenplan voor een gezonder en energieker leven, nogmaals uit. Verder leert Sandra Bekkari ons hoe we kunnen genieten van het koken, hoe snel en zonder stress we een gezonde maaltijd kunnen bereiden en hoe we zelfs afwassen leuker kunnen aanpakken.

Omdat de gerechten uit het boek in gemiddeld dertig minuten klaar zijn, wil dat niet zeggen dat koken een race tegen de klok moet zijn. Sandra geeft acht tips hoe we stressloos kunnen werken in de keuken. Verder geeft ze nuttige tips om handig boodschappen te doen, over het nut van georganiseerde kasten, waarom het leuk is om een weekmenu te plannen, wat foodprepping is en veel meer.

De 80 recepten uit ‘Fast Food 2’ zijn onderverdeeld in zes grote hoofdstukken: Ontbijt, Tussendoor, Meeneemlunch, Soep en hapjes, Hoofdgerechten en Dessert. Enkele voorbeelden uit het boek zijn appelcakebrood, lenterolletjes met kip, mango en een dipsausje, soep van aardpeer met gremolata, groentelasagna met pompoen en spinazie, pasta alla norma, Japanse hartige groentepannenkoek met spitskool en wortel en ananas in een jasje van chocolade, kokos en pistachenoten.

Zeg nu zelf, deze gerechten zijn niet alledaags, maar zijn toch eenvoudig te bereiden, zonder al te veel ingrediënten in huis te moeten halen én ze zijn vooral gezond! Daarom zijn deze boeken van Sandra Bekkari méér dan de moeite waard om aan te schaffen.

Zowel het eerste deel (lees onze recensie over ‘Fast Food 1’ HIER) als het tweede deel zijn ideaal voor zij die kiezen voor een gezondere levensstijl. Bij elk recept vinden we de ingrediënten, de bereidingswijze, de bereidingstijd, voor hoeveel personen en welk materiaal je nodig hebt terug. Sandra geeft telkens een interessante tip mee en elk gerecht is voorzien van een bijpassende foto.

‘Fast Food 2’ is net als zijn voorganger een mooi en verzorgd boek, met leeslintje. Ook dit tweede deel is meer dan zomaar een kookboek, Sandra Bekkari leert de lezer niet alleen een gezonde maaltijd klaarmaken in gemiddeld een half uurtje, ze leert ook hoe we in de keuken tot rust kunnen komen en dat koken geen verplicht en vervelende taak hoeft te zijn.

ISBN: 9789463931953 – Hardcover – 208 blz – Prijs: € 24,99 – Uitgeverij: Borgerhoff & Lamberigts