Recensie: Hildes Droom – Marie Lamballe

Marie Lamballe is een van de succesvolste Duitse auteurs van dit moment. Voor ze zich voltijds op het schrijversschap stortte, studeerde ze muziek en vreemde talen en werkte ze onder meer als lerares en boekhandelaar. Inmiddels heeft Lamballe onder verschillende pseudoniemen meerdere bestsellers geschreven. Nu ligt haar gloednieuwe roman ‘Hildes droom’ in de winkelrekken. Deze roman is het eerste deel van de Café Engel-serie.

Het verhaal begint net voor de Tweede Wereldoorlog. We maken kennis met twee jonge meisjes van totaal verschillende komaf. De ouders van Hilde baten Café Engel uit in Wiesbaden. Het café is gelegen tegenover het theater en is het stamcafé van operazangers, acteurs, regisseurs, kostuummakers, muzikanten en andere kunstenaars. Hilde houdt heel veel van het café. Het liefst maakt ze haar huiswerk in het café waar het altijd gezellig vertoeven is tussen de pratende gasten en de heerlijke geur van koffie en gebak.

De 14-jarige Luisa groeit op in een adellijke familie en woont op het landgoed Tiplitz in Oost-Pruisen. Ze houdt heel veel van paardrijden.

Na een korte kennismaking met de meisjes gaat het verhaal verder in het jaar 1945. Nu Wiesbaden bezet is door de Amerikaanse troepen, komt er een einde aan de oorlog in de stad. De tijd van herstel aangebroken en iedereen pakt zijn leven weer op, maakt de balans op en kijkt vooruit naar de toekomst. Dat doet ook de jonge Hilde Koch, de jonge erfgename van het pittoreske Café Engel. Haar vader en twee broers zijn nog steeds vermist. Zij woont nu alleen met haar moeder Else in Café Engel, dat al decennialang in handen is van haar familie is.

Tijdens de zware bombardementen zijn vele huizen en het theater, dat zich in de buurt van het café bevindt, tot as herleid. Maar Café Engel is wonder bij wonder gespaard gebleven. Het café is gedurende de oorlogsjaren wel in verval geraakt, maar nu de oorlog voorbij is, is Hilde vastbesloten om het ooit zo glorieuze familiebedrijf in ere te herstellen. Met de schaarse middelen die ze hebben maken Hilde en haar moeder Else van café Engel terug een gezellige ontmoetingsplaats waar iedereen welkom is.

Maar wanneer Luisa; het onbekende nichtje van Hilde, het café binnen stapt, zorgt dit meteen voor spanningen binnen de familie. Want Hilde is niet opgezet met de komst van haar nicht uit Oost-Pruisen. Al vlug ontstaat er een concurrentiestrijd tussen de twee. Dit zorgt voor fikse spanningen tussen de familie. En Luisa draagt ook nog een duister geheim met haar mee. Niet alleen de verhoudingen binnen de familie worden hierdoor op scherp gezet, het brengt ook de pas afgelopen oorlog dichterbij dan ooit…

‘Hildes Droom’ is een must-read voor de lezers van Agneta’s erfenis en De Zeven Zussen.

Alleen de mooie cover van deze roman maakt je al blij en nieuwsgierig. Ik kon niet wachten om te beginnen lezen. Als ik het boek open deed, wachtte mij nog een leuke verrassing: namelijk een prachtig beeld van de straat waar Café Engel zich bevindt en natuurlijk het café zelf.

Deze roman bestaat uit verschillende verhaallijnen. In afwisselende hoofdstukken vertellen de vijf personages hun verhaal: Hilde, Luisa, Heinz, de Fransman Jean Jacques en de Joodse Julia. Daarnaast maken we nog kennis met verschillende andere kleurrijke personages.

Door het gebruik van verschillende verhaallijnen en de kennismaking met de vele personages, kostte me het even tijd om iedereen uit elkaar te houden. Lamballe neemt de tijd om elk personage goed te ontwikkelen. Door deze keuze van de auteur komen de personages echt tot leven en krijg je een band met hen.

‘Hildes droom’ is een boeiend en meeslepend verhaal over een onverschrokken, jonge vrouw, over een duistere familiegeschiedenis en de verwoestende oorlog waarin fictie en werkelijkheid naadloos met elkaar verweven worden. De auteur heeft een vlotte schrijfstijl en beschrijft alles levensecht en heel gedetailleerd. Je krijgt het gevoel alsof je zelf een gast in het café bent.

Deze lijvige roman van 479 pagina’s is zo heerlijk om te lezen dat je hem niet kan wegleggen. Ik ben heel erg benieuwd naar het tweede deel in deze serie!

ISBN: 9789022592755 – Paperback – 479 blz – Prijs: € 19,99 – Uitgeverij; Boekerij – Ook verschenen als E-book