Recensie: Win – Harlan Coben

De boeken van Harlan Coben zijn keer op keer wereldwijde bestsellers. Harlan is de eerste auteur die alle grote Amerikaanse thrillerprijzen op zijn naam schreef. Naast de vele standalones schreef hij ook een serie rond de sportmakelaar en privédetective Myron Bolitar. De gloednieuwe Harlan Coben ligt nu in de winkelrekken met als titel ‘Win’

Het verhaal draait rond zakenman Windsor Horne Lockwood III, ‘Win’ voor zijn vrienden. Win is een intelligente, zelfingenomen veertiger, die zowel knap als steenrijk is.

Na een decadente nacht krijgt hij bezoek van FBI agenten Lopez en Young. Zonder verdere uitleg nemen ze hem mee naar het appartementencomplex Beresford, gelegen aan de New Yorkse Upper West Side. In een penthouse ligt het lijk van een onbekende man. Win kent de man niet en heeft ook geen idee waarom hij in het penthouse is. Maar als hij in de slaapkamer van de man komt en een schilderij van Vermeer en een leren koffer met de initialen WHL3 ziet, staat hij aan de grond genageld. De Vermeer – meisje aan de piano- is familie eigendom en werd ooit gestolen en de leren koffer is er een van Win.

Door deze vondst heeft de politie een nieuw aanknopingspunt in de ontvoeringszaak van Patricia Lockwood, een nicht van Win. Ruim twintig jaar geleden werd de jonge, rijke erfgename ontvoerd tijdens een overval op haar familielandgoed. Na maanden eenzame opsluiting en verkrachting wist Patricia te ontsnappen. Van haar ontvoerders ontbreekt tot op de dag van vandaag elk spoor.

Win zal niet rusten vooraleer hij weet hoe zijn koffer en het gestolen schilderij in het bezit gekomen is van de dode man. Tijdens zijn zoektocht blijkt dat de man ook gelinkt is aan ‘The Jane Street Six’, een radicaal-linkse groep die bijna vijf decennia geleden verantwoordelijk was voor vele doden.

Heeft de ontvoering van zijn nicht, de gestolen Vermeer, zijn koffer en The Jane Street Six iets met elkaar te maken of is het louter toeval?

De fans van Coben die de Myron Bolitar serie gelezen hebben zullen Win bekend in de oren klinken. In deze serie was hij de zakenpartner van Myron. Het verhaal wordt verteld door het hoofdpersonage Win, een miljardair, die door zijn rijkdom vele achterpoortjes en hooggeplaatste personen kent. Hij neemt zijn privéjet zoals wij onze auto gebruiken, houdt van snelle wagens en van vrouwelijk schoon in zijn bed. Hij is stille vennoot in de firma Fischer & Friedman, een rechtsfirma voor slachtofferhulp. Win draagt gerechtigheid hoog in het vaandel en deinst er niet voor om illegaal geweld te gebruiken.

Harlan Coben geeft een goede karakterschets van Win, zodat de lezer hem door en door kent. Door zijn arrogantie komt hij bij mij niet sympathiek over, maar toch heeft hij een speciaal plekje in mijn hart veroverd.

Harlan Coben heeft met ‘Win’ is een snelle thriller geschreven vol mysterie, actie en geweld, met hier en daar een snufje romantiek en humor. Door zijn vlotte schrijfstijl en het gebruik van korte hoofdstukken, zit er veel vaart in het verhaal. En dat zorgt ervoor dat je het boek niet kan wegleggen. En zoals gewoonlijk trakteert Harlan Coben zijn lezers op een verrassing…

ISBN: 9789022580660 – Paperback – 384 blz – Prijs: € 20,99 – Uitgeverij: Boekerij – Ook verkrijgbaar als E-book