Recensie: Race tegen de klok – Jo Claes

In 2008 verscheen ‘De zaak Torfs’, de eerste misdaadroman van auteur Jo Claes met de Leuvense inspecteur Thomas Berg in de hoofdrol. Sindsdien komt er van Claes jaarlijks één misdaadroman uit, met als voorlopig laatste deel ‘De doden voorbij’, het boek dat uitgebracht werd in maart 2021.

Met ‘Race tegen de klok’ maakte Jo Claes een uitzondering. In het kader van een boekhandelscampagne schreef hij een korter verhaal, 159 bladzijden in plaats van de gebruikelijke 400 bladzijden, met uiteraard hoofdinspecteur Thomas Berg in de hoofdrol. Deze misdaadroman werd in 2020 gratis gegeven bij aankoop van twee andere romans. Het boek werd op algemene aanvraag herdrukt en ligt nu in de winkelrekken.

Race tegen de klok

Het verhaal speelt zich af in Leuven, bij het begin van het nieuwe academiejaar. Hoofdinspecteur Thomas Berg krijgt een brief waarin een anonieme afzender zijn beklag doet dat er te veel buitenlandse studenten aan de Leuvense universiteit zijn. Zij brengen de kansen van de Vlaamse jongeren in gedrang, aldus de briefschrijver. En hij ziet het als zijn plicht om deze uit de hand gelopen toestand aan te klagen.

Volgend academiejaar moet het aantal buitenlandse studenten met een derde verminderen. De briefschrijver zal, om zijn eisen kracht bij te zetten, een actie ondernemen om de verantwoordelijke gezaghebbers te verplichten om gevolg te geven aan zijn oproep. Met zijn actie gaat hij drie studenten van vreemde origine opsluiten in een ruimte met een beperkte hoeveelheid zuurstof, maar omdat hij slachtoffers wil vermijden, belooft hij de politie aanwijzingen te geven om de studenten te redden.

Berg weet niet wat hij moet denken van deze brief. Gaat het om een slechte studentengrap? Is er een gek aan het werk?

Tot hij een sms krijgt waarin met een cryptische omschrijving de locatie van de eerste ontvoerde student beschreven staat. Niemand kan de boodschap ontcijferen en er wordt zelfs een stadsgids bijgehaald. Thomas Berg en zijn team staan voor zeer moeilijke opdracht en terwijl ze het raadsel proberen op te lossen, tikt de tijd genadeloos verder…

‘Race tegen de tijd’ mag dan veel minder bladzijden bevatten dan de andere Berg-romans, het verhaal is even spannend dan de andere veertien delen die de reeks intussen kent. Zoals we dat van Jo Claes gewoon zijn, neemt de auteur ook in deze misdaadroman de lezer mee op wandeltocht door Leuven en komen we meer te weten over de gebouwen en de geschiedenis van deze studentenstad. Terwijl je het boek leest, is het alsof je zelf in Leuven rondwandelt en het zet aan om deze stad te bezoeken.

Ik hou van de schrijfstijl van de Leuvense auteur. Zijn boeken zijn uitstekend geschreven, met een verhaal dat klopt tot in de kleinste details en steeds met een verrassend plot.

‘Race tegen de tijd’ is geen tussendoortje maar een volwaardige Berg-roman. Spannend, mysterieus en met een hoog tempo, want het is een race tegen de tijd voor Berg en zijn manschappen. Het verhaal leest vlot en bevat bijbelse en mythologische verwijzingen én een uitstekend geschreven plot met verrassende wendingen.

Voor de fans van Thomas Berg is dit boek een extraatje, voor anderen is het misschien een eerste kennismaking met de hoofdinspecteur van de Leuvense politie.

ISBN: 9789089249333 – Paperback – Prijs: € 17,99 – Uitgeverij: Houtekiet – Ook verkrijgbaar als E-book