Recensie: Wat niet weet – Elodie Foulon

Bij uitgeverij Good Stuff! Books is ‘Wat niet weet’, de eerste roman van Elodie Foulon (1989) verschenen. Elodie is hoofdredactrice van Blits Magazine. Schrijven is haar grote passie. Al vele gedichten, kortverhalen en journalistieke artikels vloeiden uit haar gouden pen. Met Wat niet weet’ maakt ze een kinderdroom waar en bewijst de auteur uit Ieper meteen haar onmiskenbare schrijftalent.

Het verhaal speelt zich af in Los Angeles, Californië. Daar wordt op een vernissage het nieuwste werk van de 64-jarige kunstenares Vivian Estas om middernacht onthuld. In dit uitzonderlijk schilderij heeft Vivian de as van de onlangs overleden wereldberoemde Japanner Yoto Yakamani verwerkt. Alle genodigden zijn razend benieuwd naar het mysterieuze pronkstuk van de avond.

Op het moment dat het schilderij onthuld zou worden, klinkt er een enorme knal. Het glas springt in kleine stukjes uit het raam en de explosie richt een waar bloedbad aan bij de gasten. Kunstenares Vivian Estas en Eve Fitzsimmons, de eigenares van de galerie, komen om bij deze aanslag. En tot overmaat van ramp wordt ook het schilderij, dat miljoenen dollars waard is, gestolen.

De politie staat voor een raadsel, er zijn vele aanwezigen en dus is het moeilijk om de dader op te sporen. En het blijkt al snel dat de gasten ook vele geheimen met zich mee dragen…

‘Wat niet weet’ wordt op de cover omschreven als een thriller, ik zou het eerder een roman noemen. He is geen typisch boek waarin er een misdaad wordt gepleegd en de politie een onderzoek start. De auteur schreef het boek met de meeste aandacht aan de gasten, over hun leven, relaties, hun minnaars en minnaressen, hun problemen en hun geheimen.

Deze debuutroman van Elodie Foulon is een lijvig boek (440 blz), dat op geen moment verveelt, met uitstekend uitgewerkte personages en met een knap geschreven plot. ‘Wat niet weet’ smaakt naar meer, ik ben benieuwd naar de opvolger van dit uitstekend debuut!

ISBN: 9789082987171 – Paperback – 440 blz – Prijs: € 21,99 – Uitgeverij: Good Stuff! Books