Recensie: In een ogenblik – Linda Green

Linda Green werkte jarenlang als journalist voor ze zich op het schrijven van boeken richtte. Ze schreef onder andere voor The Guardian, The Independent on Sunday en The Times Educational Supplement. In 2016 debuteerde ze met ‘While my eyes closed’. Bij Meulenhoff Boekerij werd deze aangrijpende thriller naar het Nederlands vertaald onder de titel ‘Ik tel tot tien’. Na een succesvol debuut verscheen haar tweede thriller ‘Haar laatste woorden’ en met ‘In een ogenblik’ ligt haar derde thriller in de winkelrekken.

In ‘In een ogenblik’ maken we kennis met de tienjarige Finn. Alhoewel zijn leeftijdsgenoten dol zijn op voetbal en computerspelletjes, heeft Finn andere interesses. Hij speelt graag op zijn ukelele en zijn passie is tuinieren. Zijn idool is de bekende tuinman Alan Titchmarsh. Ook wil Finn alleen eten in cafés met de hoogste hygiënecassificatie. Doordat hij anders is dan zijn klasgenoten en bovendien rood krullend haar heeft, is hij het mikpunt van pesterijen. De enige die hem begrijpt en hem steunt is Lottie.

Niet alleen op school heeft Finn het moeilijk, ook thuis zijn er problemen. Zijn ouders staan op het punt te scheiden en maken veel ruzie. Finn zit middenin de vechtscheiding en dit leidt tot veel spanningen en verdriet bij hem. Hij begrijpt niet dat twee mensen die elkaar graag gezien hebben, elkaar zoveel pijn kunnen aandoen. Het liefst zou hij willen dat zijn ouders hun liefde voor elkaar terugvinden. Maar zo simpel is dat niet.

Na de zoveelste ruzie tussen zijn ouders neemt zijn moeder hem mee naar een nieuw café. Daar ontmoet hij de 59-jarige serveerster Kaz. Finn doet haar denken aan haar broer Terry. Het moment wanneer Finn en Kaz elkaar ontmoeten, wordt hun lot voorgoed bezegeld. Alleen weten ze het nog niet….

Het verhaal draait rond de twee hoofdpersonages Finn en Kaz. Finn is  een slimme, maar gevoelige tiener die op school gepest wordt. Kaz is een vrouw met een hart van goud en gevoel voor humor. Toch heeft ze ook haar eigen problemen. Ze zorgt voor haar broer die een psychische aandoening heeft en haar leven loopt niet van een leien dakje. Wanneer de twee personages elkaar de eerste keer ontmoeten, weten ze nog niet dat hun tweede ontmoeting gepaard gaat met een vreselijke gebeurtenis, die voor ieder van hen grote gevolgen heeft.

Linda Green heeft ervoor gekozen om Finn en Kaz in afwisselende hoofdstukken ieder hun eigen verhaal te laten vertellen in de ik-vorm. De personages vertellen over hun dagelijkse beslommeringen en geven ook een kijk op hun leven voor en na de gebeurtenis.

Vanaf de eerste pagina is het duidelijk dat er iets vreselijks is gebeurd, maar over welke gebeurtenis het gaat blijft een groot geheim.  Door deze keuze komt het verhaal extra binnen bij de lezer en sluit je de hoofdpersonages meteen in je hart. Niet alleen de personages, maar ook de lezer komt terecht in een rollercoaster van emoties. Het liefst van al wil je Finn en Kaz een dikke knuffel geven en hen vertellen dat alles goedkomt, wat er ook gebeurd.

De nieuwsgierigheid wordt vanaf de eerste pagina opgewekt bij de lezer, maar Linda Green weet de spanning erin te houden tot op het einde, zonder dat het verhaal saai of langdradig wordt.

Met ‘In een ogenblik’ schreef Linda Green opnieuw een pareltje van een verhaal, dat zo uit het leven gegrepen kan zijn. In dit aangrijpend verhaal kaart de auteur verschillende heftige thema’s aan zoals pesten, psychologische aandoeningen, misbruik, scheiding, maar ook vriendschap en liefde.

Kortom ‘In een ogenblik’ bevat een gevoelig en ontroerend verhaal, dat ook hartverwarmend is en niemand onberoerd laat. Hou je zakdoek zeker klaar, want je zal hem nodig hebben. Een echte must-read!

ISBN: 9789022592786 – Paperback – 352 blz – Prijs:€ 19,99 – Uitgeverij: Boekerij – Ook als E-book verkrijgbaar