Recensie: Zonnige dagen in het Duincafé – Debbie Johnson

Bestsellerauteur Debbie Johnson woont en werkt in Liverpool. Ze verdeelt haar tijd tussen schrijven, zorgen voor de kinderen en de dieren en het negeren van het huishouden.

Debbie verkocht al meer dan 1 miljoen boeken en haar werk wordt uitgegeven in verschillende landen. In 2016 werd haar eerste roman van de serie over het Duincafé naar het Nederlands vertaald en viel meteen in de smaak bij de lezers. Nu ligt de vierde roman in deze reeks in de winkelrekken met als titel ‘Zonnige dagen in het Duincafé’

Debbie Johnson neemt de lezers voor de vierde keer mee naar het  idyllische dorpje Budbury aan de prachtige kust van Dorset, met het legendarische Duincafé, dat gelegen is op een heuvel met uitzicht op het strand. Het is de geliefde plaats voor zowel toeristen als de excentrieke locals, iedereen is er van harte welkom. Het is een vrolijke plaats waar vriendschap centraal staat en altijd kan rekenen op een goede babbel in goed gezelschap. Laura verwent er iedereen met heerlijke gebakjes, kleurrijke salades, lekker brood en een kop warme chocolademelk.

In ‘Zonnige dagen in het Duincafé’ staat het leven van Willow Longville centraal. Willow is 26 jaar, heeft een hond Bella Swan en woont samen met haar moeder Lynnie in Budbury. Ze zorgt voor haar dementerende moeder en runt haar eigen schoonmaakbedrijf Spic & Span. Ook is ze serveerster in het Duincafé, dat eigenlijk zoveel meer is dan een café. Voor Willow is het haar thuis. Dit is de plek waar ze vriendschappen voor het leven heeft gesloten en waar ze zich onderdompelt in een dagelijkse dosis positiviteit.

Willow is voor een paar dagen aangenomen om Briarwood, een groot huis gelegen op een heuvel, een schoonmaakbeurt te geven. Het huis is verkocht aan een onbekende. Aan het huis heeft ze geen goede herinneringen. Willow kent het huis van in haar kindertijd en het bezorgt haar nog steeds angst.

Wanneer ze plots oog in oog staat met de aantrekkelijke eigenaar Tom, herkent ze hem uit het verleden. Vanaf de eerste ontmoeting tussen Tom en Willow is er een aantrekkingskracht tussen hen. Wanneer ze hem beter leert kennen, komt ze tot de vaststelling dat ze meer met elkaar gemeen hebben dan ze had gedacht. Ze realiseert zich dat haar rustige plattelandsleven voor altijd zal veranderen. Maar Willow kan niet toegeven aan haar gevoelens en offert haar eigen geluk op om voor haar moeder te zorgen.

De komst van Tom haalt niet alleen het leven van Willow overhoop, maar zorgt ook voor een nieuwe frisse wind in het dorp. Wanneer hij zijn intrede doet in het Duincafé is het gedaan met de rust, want alle bewoners zijn dol op de aantrekkelijke vreemdeling…

Debbie Johnson neemt je in ‘Zonnige dagen in het Duincafé’ opnieuw mee naar het Duincafé en geeft een inkijk in de levens excentrieke, maar vriendelijke bewoners uit Budbury, een klein dorpje  waar altijd iets te beleven valt en vriendschap hoog in het vaandel wordt gedragen.

In deze roman speelt liefde en vriendschap een grote rol, maar ook heftige thema’s zoals verlies en dementie komen aan bod. Debbie Johnson geeft een realistisch beeld van de ziekte, de moeilijkheden in het dagelijkse leven en de impact op het leven van de patiënt, maar ook van de naasten. Maar ondanks de zware thema’s is het geen triest verhaal.

De Britse auteur heeft een prettige en beeldende schrijfstijl. De personages zijn geloofwaardig en komen echt tot leven. Het is net alsof je zelf in het dorpje woont. Debbie weet liefde, vriendschap, verdriet en geluk met elkaar te verweven tot een luchtig verhaal dat je doet lachen en huilen. Want wie de vorige romans gelezen heeft weet dat de inwoners van Budbury allesbehalve saai zijn en altijd in zijn voor een feestje.

‘Zonnige dagen in het Duincafé’ is een heerlijke roman die, ook al regent het pijpestelen, een lach op jouw gezicht tovert en al jouw zorgen doet vergeten. Verplichte leesvoer voor alle lezers die nood hebben aan ontspanning!

Dit is een heerlijke roman om te lezen aan het strand, aan het zwembad, in de tuin of in de sofa. De romans in deze serie zijn los van elkaar te lezen, maar ze zijn zo fantastisch dat je ze ongetwijfeld allemaal in een ruk uitleest. Kortom, deze roman is feelgood van de bovenste plank!

En voor de fans heb ik nog fantastisch nieuws. In het najaar verschijnt de vijfde roman uit deze reeks en zorgt Debbie Johnson voor een warme kerst.

ISBN: 9789022592700 – Paperback – 368 blz – Prijs: € 15,99 – Uitgeverij: Boekerij – ook verkrijgbaar als e-book